مولوی عبدالحمید از پاکستان توقف کشتار بلوچ ها و از طالبان خواستار رها کردن آب هیرمند شد

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۶ خرداد ماه ١۴٠١، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه شهر دُزاپ در بخشی از سخنان‌ خود به مشکلات مردم در شرق بلوچستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مدت مدیدی است که ایالت بلوچستان که در همجوار ما قرار دارد شاهد مشکلات و ناامنی است. توصیۀ خیرخواهانه و ناصحانۀ ما به دولت جناب آقای شهباز شریف و سایر مسئولان پاکستان آن است که مشکلات ایالت بلوچستان را مدیریت کنند و دنبال راه‌حل سیاسی باشند.

وی تصریح کرد: راه‌حل مشکلات شرق بلوچستان در کشتار و بازداشت نیست و افرادی از هر دو طرف کشته می‌شوند. 

مدیر دارالعلوم دزاپ تاکید کرد: «گفتمان» بهترین، سالم‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای حل مشکلات بلوچستان در شرق است. ما دو طرف را به مذاکره و حل مسائل از طریق گفتمان توصیه می‌کنیم.

مولوی عبدالحمید همچنین گفت: حل مشکل آب هیرمند خواستۀ عموم مردم بلوچستان از طالبان افغانستان است. 

امام‌جمعه دزاپ در بخش پایانی سخنانش به مشکلات آب آشامیدنی مردم در دزاپ و نصرآباد درصورت قطع آب رودخانه هیرمند اشاره کرد و گفت: آب آشامیدنی مرکز و شمال بلوچستان که جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شوند از چاه‌نیمه‌های شمالی تأمین می‌شود که این چاه‌نیمه‌ها به‌وسیلۀ آب روخانۀ هیرمند پر می‌شوند. اما اکنون ما شنیدیم که آب این چاه‌نیمه‌ها رو به اتمام است و اگر این آب قطع بشود آب آشامیدنی مردم دزاپ و آب آشامیدنی و کشاورزی مردم شمال استان خشک می‌شود و جایگزینی هم وجود ندارد.

وی در ادامه خطاب به مسئولان افغانستان گفتند: درخواست ما از مسئولان افغانستان آن است که به فکر آب مردم این مناطق باشند. البته ما می‌دانیم که عزیزان ما در همسایگی ما در افغانستان هم با کمبود آب مواجه هستند، اما خواستۀ مردم غرب بلوچستان که برادران شما هستند آن است که همین آب کم را با ما تقسیم کنید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*