کاج های سربلند بلوچستان خاکستر شدند

اکنون حدود دو هفته است که مناطق جنگلی، مراتع و زمین‌های کشاورزی از جمله درختان کاج چلغوزه (که میوه خشک مغزداری شبیه “کاجا” می دهد) و همچنین درختان زیتون در مناطق جنگلی ژوب، شیرانی و تورغور واقع در شرق بلوچستان در آتش می سوزند و نابود می شوند و دولت پاکستان در عمل برای اطفای حریق کاری نکرده است.

در طی این آتش سوزی که هستی هزاران نفر را به باد آتش داده است چند نفر طعمه حریق شده اند و تعداد زیادی نیز مصدوم گشته اند، اما آتش همچنان شعله ور است.

پاکستان نزدیک به دو هفته از دریافت کمک بین المللی دریغ کرده. اما دیروز ١ خرداد ماه ١۴٠١، از ایران درخواست کرد که تانکر یا هواپیمای غول پیکر ایلوشین ۷۶ را برای اطفای حریق به پاکستان بفرستد که ظاهرا این هواپیما به پاکستان ارسال شده اما تا امروز دوشنبه عملیاتی نشده است.

بالگردهای ارتش پاکستان که با سطل بزرگ آب پرواز می کردند عملا بی تاثیر بوده اند. علت این آتش سوزی معلوم نیست. اما افغانستان در صادرات جلغوزه (که چیزی شبیه بادام هندی و یا کاجا است) به چین با کشاورزان مناطق کوهستانی رشته کوه سلیمان در منطقه شیرانی شرق بلوچستان رقابت می کند. این میوه خشک در ایران به نام چَلغوزه نیز معروف است که از اسم چهل غوزه به معنای چهل دانه در مخروط کاج گرفته شده است.

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*