اطلس زندان‌های ایران؛ بانکی از موارد نقض حقوق بشر و ناقضان آن در ایران/ نقض حقوق بشر در بلوچستان بیشتر از تهران رخ می دهد

رسانک/ اطلس زندان‌های ایران، یک بانک دادۀ جامع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران است که از طرف سازمان غیرانتفاعی «اتحاد برای ایران» تأسیس شده و اداره می‌شود.

اطلس اطلاعات را جمع آوری، اعتبارسنجی و منتشر می کند. این داده ها شامل اطلاعات مربوط به بازداشتگاه‌ها و زندان‌هایی که در آن‌ها این زندانیان نگهداری می‌شوند. 

همچنین در این مجموعه اطلاعات مربوط به دادگاه‌ها و ناقضان حقوق بشری که در قوه قضائیه، این زندانیان را محاکمه و محکوم کرده‌اند جمع آوری، ثبت و به مجامع بین المللی و حقوق بشری ارائه می شوند. 

اولین نسخه اطلس در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. در مارس ۲۰۱۶، اطلس محدوده فعالیت و متدولوژی خود را گسترش داد. بدین ترتیب، اطلس فعلی، تنها شامل اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مارس ۲۰۱۶ می‌شود.

چرا نقض حقوق زندانیان در بلوچستان بیشتر از تهران رخ می دهد؟ 

با توجه به تبعیضات و بی عدالتی هایی که از سوی دستگاه قضایی در مناطقی همچون بلوچستان نسبت به مناطق مرکزی ایران وجود دارد، بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در استان بلوچستان و سیستان و سایر مناطق بلوچ نشین، بدون ثبت و رسانه ای شدن رخ می دهد و این می تواند ستمی برای بلوچ ها باشد. 

لازمه ارائه گزارش‌ نقض موارد قانونی توسط قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و نظامی، نه تنها از سوی زندانیان بلکه از سوی خانواده های آنها می تواند کمک بزرگی برای بوجود آوردن توازنی جهت رعایت عدالت بین بلوچستان و مناطقی همچون تهران باشد.

(گزارش ویدئو از تلویزیون ایران اینترنشنال و مصاحبه با پژوهشگر ارشد “اطلس زندان های ایران”، محمود معصومی)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*