آخرین پیام “شاری بلوچ” / شاری بلوچ کیست؟! / واکنش های متفاوت مردم در مورد اقدام انتحاری این زن بلوچ 

رسانک/ روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه ١۴٠١، حوالی ساعت دو و نیم بعد از ظهر، چهار استاد چینی بعد از خوردن ناهار قصد بازگشت به سر کارشان در دانشگاه کراچی بودند که در نزدیک دروازه دانشگاه، مینی‌بوس حامل‌شان با انفجاری قوی روبرو شد.

سه چینی و راننده پاکستانی‌شان کشته و یک چینی و یک پاکستانی دیگر زخمی شدند.

تصویر یک دوربین مداربسته نشان می‌دهد که لحظاتی قبل از انفجار، یک زن در نزدیک ورودی دانشگاه ایستاده است و به محض اینکه مینی‌بوس حامل استادان انستیتوی کنفوسیوس به نزدیک او می‌رسد، یک قدم به جلو بر می‌دارد و سپس انفجار صورت می‌گیرد.

“شاری بلوچ” که بود؟

“شاری بلوچ” خانم معلم مدرسه‌ای در منطقه کیچ شرق بلوچستان بود. سه ماه پیش در همین منطقه در حمله به یک پاسگاه، ده نیروی ارتش رژیم جمهوری اسلامی پاکستان کشته شدند.

مسئولیت آن حمله را “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” برعهده گرفت.

شاری بلوچ در رشته جانورشناسی از دانشگاه بلوچستان، کارشناسی ارشد گرفت. مادر دو کودک پنج و هشت ساله بود. شوهرش دندانپزشک است و پدرش کارمند سابق دولت و عضو شورای شهر بوده است.

شاری بلوچ اولین زن از اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان است که علیرغم داشتن تفکرات سکولار، دست به حمله انتحاری می‌زند.

چرا چینی‌ها هدف قرار می‌گیرند؟

در سال ۲۰۱۵ اسلام‌آباد و پکن قرارداد “کریدور اقتصادی چین و پاکستان” (سی‌پک) را امضا کردند که حالا ارزش آن ۵۶ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

سی‌پک شامل احداث سامانه‌های حمل و نقل، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و ساخت نیروگاه‌های انرژی است. شبکه گسترده‌ای از بزرگراه و راه‌آهن‌ بخشی از این کریدور است که بنادر گوادر و کراچی را به شمال جغرافیای پاکستان، از آنجا به غرب چین و بعد به آسیای میانه وصل می‌کند.

یک‌چهارم این پروژه، بویژه در بندر بسیار مهم گوادر، در شرق بلوچستان اجرا می‌شود؛ جایی که بلوچ سال‌هاست با حملات مرگبار، اعتراض خود را به وضع موجود نشان می‌دهند.

اعتراض اصلی بلوچ‌ها این است که در غنی‌ترین منطقه از جغرافیای پاکستان از نظر منابع زیرزمینی زندگی می‌کنند اما فقیرترین مردم هستند و حتی مقام‌های این ایالت از دیگر ایالت‌ها منصوب می‌شوند و نه از مردم بومی.

این جریان خواهان ایجاد کشور مستقل بلوچستان است زیرا به درستی معتقدند که پاکستان به زور این سرزمین را اشغال و ضمیمه خود کرده است. در کنار “ارتش آزادی‌ خواه بلوچستان”، جریان قدیمی‌تری به نام “جبهه آزادی‌بخش بلوچستان” نیز فعالیت می‌کند که ۳۶ سال قبل‌تر تشکیل شده است.

واکنش مردم به حمله انتحاری اولین زن بلوچ:

پس از انجام عملیات انتحاری شاری بلوچ در مقابل دانشگاه کراچی بر علیه چینی ها واکنش های متفاوتی از سوی مردم بلوچ نسبت به آن دیده شد.

برخی شاری را نماد مبارزه و مقاومت در برابر استعمار و مرحله ای جدید از این مبارزه معرفی می کنند و برخی دیگر معتقدند که، بلوچستان به اینگونه زنان تحصیلکرده، شجاع و فداکار بصورت “زنده” نیاز دارد و گروهی نیز بر این باورند که علیرغم اقدامات خشونت آمیز حاکمان غیربلوچ در بلوچستان، مبارزه ملت بلوچ برای دستیابی به حق حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت خود، بایستی به گونه ای مسالمت آمیز باشد تا کم کم حمایت همه جانبه جوامع بين المللی و کشورهای قدرتمند جهان را بدست بیاورند.

(لازم به توضیح است که مجموعه رَسانْک مخالف هرگونه ترویج خشونت میباشد و فقط در جهت وظایف رسانه ای خود حرکت می کند.)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*