نجات یک جوان محکوم به اعدام با وساطت مولوی محمدحسين گرگیج

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، چهل و هشتمین جوان محکوم به قصاص که قرار بود این هفته در زندان مرکزی دُزاپ (زاهدان) اعدام شود با وساطت شیخ التفسير مولوی محمدحسین گرگیج از پای چوبه دار نجات یافت و دو طایفه شاهوزهی و گرگیج پس از هشت سال با یکدیگر صلح و سازش کردند. 

این جلسه بلوچی صلح در مسجد جامع شهر گالیکش از توابع استان گلستان با پادرمیانی این روحانی برجسته بلوچ و اهل سنت، انجام شد و بواسطه آن یک جوان ساکن دزاپ که در قرنطینه به سر می برد و منتظر اجرای حکم قصاص بود از اعدام رهایی یافت. 

گفته می شود در پی نزاع دو جوان از طوایف گرگیج و شاهوزهی در سال ۱۳۹۲، محمود شاهوزهی ساکن استان گلستان در دُزاپ به قتل رسید و نماز جنازه آن نیز در همان سال توسط مولوی محمدحسین گرگیج برگزار شد. 

پس از سپری شدن مراحل قضایی و صدور حکم قصاص با درخواست بزرگان گرگیج ، رایزنی های مولوی محمدحسین گرگیج و مرحوم حاج حبیب شاهوزهی ( ریش سفید این طایفه ) و پس از آن، فرزند ایشان محمد شاهوزهی در استان گلستان با اولیای دم آغاز شد و طی جلسات متعددی ، سرانجام پس از هشت سال این تلاش ها و زحمات بی شائبه نتیجه داد و خانواده مقتول اعلام عفو و گذشت کردند. 

این جلسه با حضور ریش سفیدان و بزرگان اقوام مختلف بلوچ و سیستانی و دیگر اقوام برگزار گردید. اولیای دم از طایفه شاهوزهی با اعلام رضایت خود از اجرای حکم اعدام صرف نظر کردند و علت آن را هم صرفا وساطت مولوی محمدحسین گرگیج بیان کردند. 

در ادامه این جلسه ، خطیب برجسته اهل سنت کشور ، طی اظهاراتی کوتاه ضمن تاکید بر عفو و گذشت در فرهنگ بلوچی و اسلامی از بزرگان طایفه شاهوزهی و همچنین والده مقتول و اولیای دم به خاطر این عفو و بخشش بزرگ قدردانی نمود و بر لزوم دوری از اختلاف و نزاع تاکید کرد. 

در پایان این نشست ، بزرگان دو طایفه با در آغوش گرفتن یکدیگر صلح و سازش کردند و به اختلافات چندین ساله پایان دادند. 

شایان ذکر است علاوه بر آمار بسیار زیاد ایجاد صلح و سازش بین اقوام در سطح کشور توسط مولوی گرگیج ، با رهایی این جوان از اعدام ، آمار نجات یافتگان از حکم قصاص توسط وی به ۴۸ تن در سراسر ایران رسید که در این میان ۲۵ نفر از آنان از پیروان اهل تشیع می باشند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*