کم بارش ترين پاييز و زمستان استان در نیم قرن اخیر

رسانک/ استان بلوچستان و سیستان در حال وارد شدن به یک شرایط وخیم، خشک و بی آبی به سر می برد. امید اکثریت مردم به تالاب هایی همچون هامون و جازموریان میباشد، اما این تالاب ها هم وضعیت نگران کننده ای دارند بطوریکه نقشه جغرافیایی این تالاب ها حذف شده و یا در شرف حذف شدن است.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان بلوچستان و سیستان گفت: زمستان پربارش ترین فصل سال در این خطه محسوب می شود و سالانه ۵۸ درصد از بارش ها یعنی بیش از ۵۹ میلی متر در این فصل می بارد، اما امسال مجموع بارش های این فصل حتی به نیم میلی متر هم نرسید و می توان گفت که كاهش ۹۹.۳ ميلی متری نسبت به بلند مدت را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط میزان بارندگی های زمستانی در این استان نسبت به شرایط نرمال بیش از ۹۹ درصد کاهش پیدا کرد، در واقع هیچ زمانی در پنجاه سال اخیر وضعیت بارش های بلوچستان تا این اندازه بغرنج نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال زراعی نیز وضعیت بارش ها به همین صورت بوده است، به گونه ای که از ابتدای مهر ۹۹ تنها ۵.۲ ميلی متر باران باریده كه كم بارش ترين پاييز و زمستان استان در نیم قرن اخیر محسوب می شود.

حیدری اضافه كرد: چهبار، شستون، سرباز، زهك، مئگس، گِه، کُنرَک، کسرکند، پنوچ، دلگان و سب و سوران، زمستان ۹۹ را بدون باران به پایان رساندند، اين بی بارشی مطلق در دو دهه اخير در اكثر اين مناطق بی سابقه بوده است.

مدیرکل هواشناسی بلوچستان و سیستان اذعان کرد: در حدود ۲۰۰ روز اخیر حتی به اندازه یک منطقه بیابانی هم بارندگی نداشتیم، این در حالی است که بیابان به مناطق خشکی گفته می شود که بارندگی سالانه آن کمتر از ۵۰ میلی‌متر است و گاهی هم هیچ بارانی در آن نمی بارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*