فقدان مدیریت کارآمد؛ تداوم کپرنشینی ساکنین روستای بارگدان در شهرستان گِه

رسانک/ اهالی روستای «بارگدان» بخش بنت در شهرستان گِه واقع در استان بلوچستان و سیستان، در سایه بی توجهی و بی تدبیری مسئولین، همانند عشایری که صدها سال قبل این منطقه را برای یکجا نشینی برگزیدند، در خانه های کپری و نامقاوم زندگی می کنند. خانه هایی که از تنه، ساقه، برگ‌های درخت خرما، سنگ و گل توسط اهالی همین روستا ساخته می‌شود.

از دیگر محرومیت های ساکنین این منطقه می‌توان به فقدان آب آشامیدنی سالم، نبود مراکز بهداشتی، مشکلات تحصیلی کودکان و البته عدم وجود جاده های مناسب و آسفالته اشاره کرد. راه دسترسی به این روستا به قدری طولانی و دشوار است که فقط حیوانات باربر و موتورسیکلت‌ها قادر به طی کردن آن هستند. اگر کسی بیمار شود، چندین نفر از اهالی روستا، بیمار را روی یک برانکارد دست‌ساز می‌گذارند و به ناچار مسافتی ۲۰ کیلومتری را با پای پیاده در سخت‌ترین مسیرهای کوهستانی و در دل رودخانه طی می کنند.

علیرغم گذشت بیش از دو سال از اقدام مسئولین به جهت ساختن راهی مناسب برای اهالی این روستا، تاکنون فقط چند کیلومتر از راه، آن هم به صورت ناقص انجام شده است و اهالی روستای «بارگدان» روزانه با محرومیت های متعدد مذکور، دست و پنجه نرم می کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*