معرفی دکتر “مهرنگ بلوچ” به عنوان یکی از صد رهبر نوظهور جهان توسط مجله تایم

به گزارش رسانک، مجله تایم که از سال ۲۰۰۴، هر ساله صد فرد تاثیرگذار جهان را گزینش و معرفی می‌کند، نام دکتر بانُک “مهرنگ بلوچ”، از اعضای اصلی سازمان “بلوچ یکجهتی” را نیز در بین فهرست یکصد نفره سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

مجله تایم درباره مهرنگ بلوچ نوشته است: “با وجود تمام امیدهایی که [در بین ملت بلوچ زنده شده] او نمایندگی می‌کند، مھرنگ بلوچ مطمئن نیست که آیا روزی را خواهد دید که جامعه‌اش دیگر در آشوب نباشد. این پزشک ۳۱ ساله که هدف آزار و اذیت، دستگیری‌ها و تلاش‌های ترور قرار گرفته است، می‌گوید: “زندگی ما در پاکستان مشخص نیست.”

در دو دهه گذشته، سرکوب حکومتی علیه انتفاضه‌ای در میان بلوچ‌ها منجر به ناپدیدسازی های قهری و اجباری و کشتار فراقانونی گسترده شده است که گفته می‌شود شامل پدر مھرنگ نیز می‌باشد که جسدش در سال ۲۰۱۱ پیدا شد.

با ناپدید شدن یا کشته شدن بسیاری از مردان جامعه، زنانی مانند مھرنگ اکنون در رأس قرار دارند و به صورت مسالمت‌آمیز برای حقوق بلوچ‌ها مبارزه می‌کنند. در دسامبر گذشته، او صدها زن را در یک راهپیمایی طولانی به سمت پایتخت، اسلام‌آباد، رهبری کرد و خواستار عدالت برای همسران، پسران و برادرانشان شد.

این راهپیمایی توجه بی‌سابقه‌ای به مبارزات بلوچ‌ها جلب کرد و مھرنگ معتقد است که جنبشی که او ایجاد کرده است ادامه خواهد یافت. او می‌گوید: “تهدیدهای زیادی وجود دارد، سرکوب زیادی وجود دارد اما همچنان … ما برای انسانیت مبارزه خواهیم کرد.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*