سخنرانی علیهان بازانه در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان در شهر کلن

به گزارش رسانک، روز شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳، در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان آقای “علیهان بازانه” فعال تورک در شهر کلن آلمان سخنرانی کرد.

“ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا فریاد مظلومیت مردم زاهدان و بلوچستان را به گوش جهان برسانیم. جمعه خونین زاهدان نمادی از سرکوب وحشیانه و بی‌عدالتی است؛

روزی که ده‌ها نفر از معترضان بی‌گناه به ضرب گلوله کشته و زخمی شدند. ما اینجا هستیم تا یاد قربانیان را زنده نگه داریم و علیه خشونت، تبعیض و بی‌عدالتی اعتراض کنیم. خواسته ما روشن استپاسخگویی عاملان کشتار، پایان سرکوب، و آزادی برای ملت های تحت ستم !

“بلوچستان تنها نیست!”

ملت ترک آذربایجان در جغرافیای سیاسی ایران سال‌هاست که تحت ستم و تبعیض وحشیانه از سوی حکومت‌ دیکتاتوری، جمهوری اسلامی ایران و همچنین حکومت فاشیستی پیشین قرار داشته است.

این حکومت‌ها با سیاست‌های نژادپرستانه و سرکوبگرانه خود، به‌طور سیستماتیک حقوق انسانی و قانونی ملت ترک آذربایجان را نقض کرده‌اند، به طوری که در سال ۱۳۲۵ حکومت قانونی و ملی آزربایجان به رهبری “سید جعفر پیشه وری” را ساقط و ۲۵هزار نفر از ملت ما را قتل عام کردند؛ این تبعیض‌ها و سرکوب‌ها باید به شدیدترین شکل ممکن محکوم شوند.

آن‌ها با بی‌رحمی تاریخ ما را از بین می‌برند، با جعل اسامی شهرها، رود ها، کوه ها و تحریف تاریخ هویت ما را از میان می‌برند.

ممنوع کردن تحصیل به زبان مادری ، یک جرم علیه انسانیت و حقوق بشر است این اقدام نه تنها سرکوبی بلکه یک ضربه مرگبار به هویت فرهنگی و زبانی ماست.

حکومت با دستگیری و زندانی کردن فعالان سیاسی ملی و مدنی ترک آذربایجان، هر صدای مخالفی را خفه و هرگونه تلاش برای دفاع از حقوق و هویت ملت ترک را با زندان و شکنجه پاسخ می‌دهد.

ما به‌شدت و با صدای بلند اعلام می‌کنیم که این ظلم و بی‌عدالتی غیرقابل تحمل است و به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را پذیرفت. حقوق ملت آذربایجان باید به رسمیت شناخته شود.
۱. پایان فوری سیاست‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز علیه ملت های ساکن در جغرافیای سیاسی ایران
۲. توقف بی‌درنگ غارت منابع طبیعی و تخریب محیط زیست ما
۳. آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و فعالان مدنی آذربایجان
۴. به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت طبق ماده یک منشور سازمان ملل متحد
۵. محاکمه و مجازات بی‌درنگ تمامی مسئولان این جنایات و تبعیض‌ها

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*