کشته شدن یک سوختبر بلوچ و بازداشت دستکم بیست نفر دیگر توسط نیروهای دریابانی در پسابندر چابهار

به گزارش رسانک، روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳، در پی یورش نیروهای دریابانی به مناطق دریایی پسابندر از جمله هور باهو و کور کلانی پس از زیرگرفتن یک قایق سوختبر یک نفر کشته شده و سرنشین دیگر به همراه دستکم نوزده سوختبر دیگر که اکثرا اهل بندر گوادر بلوچستان در آن سوی مرز بودند، بازداشت شدند.

هویت سوختبر کشته شده، “امام بخش بلوچ”، ۳۷ ساله، فرزند رسول بخش و اهل بندر گوادر بلوچستان عنوان شده و از هویت همراه او و دستکم نوزده نفر دیگر که بازداشت شده‌اند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.

بر اساس این گزارش،  نیروهای نظامی با قایق های تندرو گلف پس از یورش به منطقه پسابندر اقدام به تعقیب و گریز قایق های سوختبر کرده‌اند و قایق امام بخش را نیز زیر گرفته‌اند که این امر باعث شده تا وی از ناحیه سر ضربه بخورد و غرق شود.

نیروهای نظامی بدون توجه به غرق شدن این سوختبر اقدام به بازداشت همراه وی و همچنین تعقیب و گریز سایر سوختبران کرده‌اند که بدنبال آن دستکم نوزده نفر دیگر از سوختبران بازداشت شده‌ و حدود سی قایق سوختبر توسط این نیروها توقیف شده است.

گفتنی است که پیکر امام بخش روز پنجشنبه ۱۹ مهر ماه پس از جستجو توسط مردم و سایر سوختبران در دریا کشف شده و به گوارد منتقل شده است.

در همین راستا، شماری از سوختبران بازداشت شده روز گذشته ۱۹ مهر ماه ابتدا به زاهدان و سپس به مرز تفتان در شهرستان میرجاوه جهت تحویل به نیروهای نظامی پاکستانی منتقل شده‌اند و شماری از آنها تا لحظه تنظیم خبر در زندان چابهار نگهداری می‌شوند.

بر اساس گزارش سالانه جمع آوری شده، از ابتدای سال ٢٠٢٣ تا پایان سال، دستکم ٣٢١ نفر از سوختبران در حوادث مختلف، کشته و زخمی شده‌اند که در تیراندازی های مستقیم نیروهای نظامی ٢٨ سوختبر جان خود را از دست داده و ١٧ نفر زخمی شده‌اند. در حوادث جاده‌ای نیز ١٩۴ نفر جان خود را از دست داده و ۵٨ نفر نیز مجروح گشته‌اند. در تیراندازی افراد مسلح ناشناس نیز ٨ نفر جان خود را از دست داده و دو نفر مجروح شده‌اند. در حوادث دیگری مانند سیل، آتش سوزی در محل ذخیره سوخت و یک مورد نامشخص نیز دستکم ١۴ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*