خواسته اعتراض همگانی در جلسه معتمدان تفتان با مولوی عبدالحمید پیرامون استخراج معدن طلا

به گزارش رسانک، امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳، بدنبال افزایش نگرانی مردم بلوچ و اهالی منطقه تفتان از استخراج بزرگترین معدن طلای خاورمیانه از این منطقه، معتمدان و سران طوایف شهرستان تفتان در مسجد مکی زاهدان با مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان دیدار و گفتگو کردند و‌خواستار اعتراض همگانی نسبت به این امر شدند.

در این جلسه یکی از شهروندان در گزارشی از وضعیت آغاز به کار شرکت استخراج کننده این معدن طلا گفت: چندین سال پیش که این افراد برای استخراج این معدن به منطقه آمده‌اند بدون اینکه اعلام کنند این معدن طلا است، قول داده‌اند که سی درصد سهم آن به مردم منطقه تعلق خواهد گرفت که اهالی منطقه نسبت به این مسئله اعتراض کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون مشخص شده که این معدن “انفاق” است و به سرمایه ملی تعلق نمی‌گیرد و صاحب اصلی آن “آقازاده‌ها” هستند و کلیه درآمد و منافع آن به جیب این افراد می‌رود. این بدین معنا است که حتی نیم درصد هم به مردم نمی‌دهند. ما انتظار اینکه آنها معدن را استخراج و به ما مردم می‌دهند را نباید داشته باشیم زیرا آنها خود را برتر می‌دانند و در حال چپاول معدن هستند. برای حل این مسئله نیاز است که تجمع و تحصن اعتراضی از طرف همه مردم صورت بگیرد.

گفتنی است که روز جمعه ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، در خطبه‌های نماز زاهدان به مسئله استخراج معادن طلا در منطقه تفتان واکنش نشان داده و شرکت‌هایی که در حال استخراج معدن طلای تفتان هستند را متعلق به “آقازاده‌ها” نسبت داد بود که هیچ منفعتی به مردم استان بلوچستان و سیستان و منطقه نمی‌رسانند.

لازم به ذکر است که وی پیشتر نیز در ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، به دغدغه‌ها و اعتراضات ملت بلوچ پیرامون استخراج معدن طلا از کوه تفتان اشاره کرده و گفته بود که “این فقط خواستۀ مردم تفتان نیست، بلکه خواستۀ تمام مردم استان است که اگر در این منطقه خیری وجود دارد باید به همین مردمی که گرسنه هستند و برای این سرزمین کشته داده‌اند، برسد و برای مردم همین منطقه هزینه بشود. همچنین این استخراج نباید به محیط زیست ضربه بزند و آب‌های زیرزمینی را از بین ببرد و سبب کوچ مردم بشود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*