چشم ها را باید شست، جوری دیگر باید دید

رسانک/ در قسمتی از فیلم “دانه انجیر معابد” ساخته “محمد رسول اف”، مادر خانواده بدون اینکه با معترضان خیزش «زن، زندگی، آزادی» آشنایی داشته باشد و از اهداف و ایده های آنان خبر داشته باشد، می گوید هر بلایی سرشان بیاید حقشان است! چون می خواهند لخت شوند.

این استدلال که «هر بلایی سرشان بیاید حقشان است»، دیدگاه استدلالی مردمی است که طی صد سال گذشته و در سایه رسانه های حکومت های پهلوی و جمهوری اسلامی ایران پرورش یافته اند.

زمانی که در مورد کشتار سوختبرها و یا اعدام بلوچ ها، در گپ های دوستانه و یا جدال های سیاسی صحبت می شود، دیدگاه مرکزنشینان چنین است: “حقشان است. نباید به دنبال قاچاق بروند.”

این جواب ساده نشان از مردمی دارد که هیچگاه دامنه دیدشان از دماغشان فراتر نرفته وبدون شناخت از جوامع و ملیت های دیگر و مشکلات آنان به راحتی در موردشان اظهار نظر می کنند.

این افراد بدون اینکه حتی یکبار به بلوچستان آمده باشند و یا در مورد میزان اشتغال و بیکاری در بلوچستان آگاهی داشته باشند، در مورد بلوچ هایی اظهار نظر می کنند که برای یک لقمه نان با جان خودشان بازی می کنند.

این جمله که “هر بلایی سرشان می آید حقشان است”، برای ملت بلوچ جمله بیگانه ای نیست و طی صد سال گذشته هر زمان که توسط حکومت های مرکزگرا سرکوب شدند، با این جمله رو به رو شده اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*