سخنرانی الهه اجباری در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان

به گزارش رسانک، روز شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳، در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان “الهه اجباری” فعال زنان و فعال بلوچ در شهر کلن آلمان سخنرانی کرد.

خلاصه ای از سخنرانی وی به شرح ذیل است:

“جمعه خونین زاهدان، روزی‌ست که نه تنها در تاریخ بلوچستان، بلکه در وجدان تاریخ بشر حک شد. روزی که زاهدان غرق در خون فرزندان مظلوم خود شد. روزی که گلوله‌ها به جای هدف گرفتن بی‌عدالتی، بر پیکر عدالت‌طلبان نشست. اما بدانید، که این خون‌ها در حقیقت بر زمین نریختند؛ بلکه هر قطره‌ای از آن خون‌ها، فریادی شد در دل هر بلوچ، در دل هر آزاده و در دل هر انسانی که به دنبال حق و عدالت است.

در میان شهدای کشتار خونین زاهدان، نام احمد سارانی، با درد و غم جاودانه شد. او که مانند بسیاری از مردم زاهدان، صرفا برای اقامه نماز جمعه به مصلای زاهدان رفته بود، توسط نیروهای رژیم جمهوری اسلامی به شهادت رسید. در لباسهای آغشته به خونش، سیصد هزار تومان پول پیدا شد. پولی که از مسافرکشی روزهای قبل به دست آورده بود. خونش، بیانگر زندگی پاک و ساده‌ی او بود، اما جانش قربانی خشونت و بی‌عدالتی شد. نام احمد سارانی برای همیشه در تاریخ این سرزمین به عنوان یکی از قربانیان مظلوم این جنایت ثبت خواهد شد.

در میان این مقاومت و ایستادگی، نمی‌توان از نقش زنان و دختران بلوچ چشم‌پوشی کرد؛ زنانی مانند الهام استادی که با شجاعت و جسارت، علی‌رغم تمام تعصبات و محدودیت‌های جامعه سنتی، قدم به میدان اعتراض گذاشتند.

اکنون، ای شهیدان جمعه‌ی خونین، اگرچه شما دیگر در میان ما نیستید و رفتید، اما ما با شما عهد بستیم که راهتان را ادامه داده و تا گرفتن انتقام خون ریخته شده‌ی تان با محاکمه‌ی مجرمان، از پای نمینشینیم. هر قطره از خون شما، بذری است که در دل همه‌ی ما کاشته شده و روزی به درختی تناور از عدالت و آزادی تبدیل خواهد شد. ما نمی‌گذاریم که یاد و خاطر شما فراموش شود.

جمعه خونین زاهدان، روزی است که هرگز از یاد نخواهد رفت. روزی که نشان داد حتی در دل ظلم و تاریکی، نوری از استقامت و آزادی می‌تواند بدرخشد.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*