قرائت قطعنامه حزب مردم بلوچستان در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان در شهر کلن آلمان

به گزارش رسانک، روز شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳، قطعنامه حزب مردم بلوچستان، توسط “زبیر درانی” به زبان فارسی و “محمد دهواری” به زبان آلمانی در شهر کلن آلمان برای حضار قرائت شد.

متن قطعنامه به شرح ذیل است:

“خون شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد؛ ادامه دهنده‌ی مسیر مبارزه تا رسیدن به آزادی و برابری هستیم

۸ مھر ماه ١٤٠١، روز سیاهی در تاریخ بلوچستان است. مردم زاھدان با هدف اعتراض و دادخواهی در پی تجاوز جنسی حکومتی به دختربچه‏ی ۱۵ ساله‌ی بلوچ که توسط فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار صورت گرفت و همچنین در حمایت از خیزش انقلابی ژینا برای تظاهرات مسالمت‌آمیز اعتراضی در زاهدان به خیابان رفتند.

در حالی که رژیم با برنامه‌ای از پیش تعیین شده و استقرار صدها نفر از نیروهای کُشتار در زاهدان نه تنها در پی سرکوب اعتراضات در بلوچستان بود بلکه به دلیل آنکه کشتار مردم بلوچ هزینه‌ی به مراتب کمتری را نسبت به دیگر نقاط ایران متوجه رژیم می‌ساخت، می‌خواست با کشتار در بلوچستان رعب و وحشتی را در سراسر ایران حکفرما نماید و اعتراضات را به محاق ببرد.

رژیم با استفاده از نیروهای امنیتی و سپاهی نه تنها معترضانی را که در نزدیکی کلانتری ۱۶ بودند بلکه نمازگزاران داخل مصلی را نیز با رگبار مسلسل از زمین و هوا و با پشتیبانی هلیکوپترهای رزمی به گلوله بست و در زمانی کوتاه بیش از صد زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان و حتی چند کودک خردسال را کشت و بیش از ۳۰۰ نفر را به شدت مجروح نمود.

رژیم جمهوری اسلامی ایران که سعی داشت با این کشتار و کشتار در جمعه‌ی خونین خاش اعتراضات را در بلوچستان و ایران سرکوب کند، با ملتی رو به رو شد که سیزده ماه مداوم به خیابان آمدند و بر علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران شعار دادند و خواستار سرنگونی آن شدند.

ملت بلوچ با آمدن به کف خیابان در جمعه‌های اعتراضی زاهدان یکی از طولانی ترین اعتراضات مسالمت آمیز تاریخ رژیم جمهوری اسلامی ایران را رقم زدند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران جهت سرکوب معترضان بلوچ، اقدام به افزایش اعدام و قتل‌های حکومتی در میان ملت بلوچ و سایر ملل و همچنین کشتار سوختبران، وایجاد ناامنی از طریق توزیع سلاح در بلوچستان کرد.

این جنایت به حدی گسترده بود که کمیته‏ی مستقل بین‌المللی حقیقت یاب در مورد جمهوری اسلامی ‌ایران، در گزارش خود اعلام کرد که اقلیت‌های اتنیکی و دینی ایران، به ویژه ملل کرد و بلوچ به طور بی‌رویه و نامتناسبی تحت تأثیر سرکوب رژيم جمهوری اسلامی ایران علیه اعتراضاتی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، قرار گرفته‌اند و این تبعات، نتیجه‏ی مستقیم تبعيضات دیرینه‌ است.

طبق این گزارش موارد نقض حقوق بشر شامل کشتار فراقانونی، اعدام‌های فرا قضایی، استفاده غیرضروری از نيروی مرگبار، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، تجاوز، ناپدیدسازی قهری و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت می‌شود که بسیاری از آنها مصداق جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند. کودکان اتنیکی و دينی در جريان اعتراضات، به ویژه مورد نقض فاحش حقوق بشر از جمله کشتار و مجروح شدن، ناپدیدسازی قهری، بازداشت و شکنجه و تجاوز و دیگر اشکال خشونت جنسی قرار گرفتند که منجر به آسیب‌های ماندگار شده است.

در دومین سالگرد جنایت رژیم، از دولت‌ها و مجامع دموکراتیک بین‏المللی و حقوق بشر جھانی می‌خواھیم که:

الف) کشتار مردم بلوچ در جمعه‏های خونین زاهدان و خاش به عنوان جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

ب) مسئولان رده بالای رژیم جمھوری اسلامی ایران به عنوان آمران، همراه با عاملان این جنایت در دادگاه بین‌المللی لاھه تحت اصل عدم «صلاحیت قضایی جھانی» محاکمه و مجازات گردند.

پ) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نھاد اجرایی این جنایات، در لیست تروریستی‌ کشورھای دموکراتیک جھان گنجاندہ شود.

ت) روابط دیپلماتیک خود را با رژیم جمهوری اسلامی ایران قطع نمایند.

حزب مردم بلوچستان
سپتامبر ۲۰۲۴”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*