مولوی عبدالحمید: جمعه خونین زاهدان فاجعه‌ای بزرگ و ظلمی بود که دنیا را تکان داد

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های خود ضمن رد ادعای برخی از وابستگان به حکومت مبنی بر سطحی و معمولی بودن جنایت “جمعه خونین زاهدان”، آن را “فاجعه‌ای بزرگ” خواند و آن را ظلمی بزرگ به ملت بلوچ عنوان کرد که در دنیا کم‌نظیر است.

مولوی عبدالحمید گفت: بسیاری از جنازه‌ها بلافاصله پس از بروز فاجعه توسط بستگان و خانواده‌های شهدا دفن شدند و از تبعات آن ترسیدند و همین امر باعث شد تا اسم برخی از آنها حتی در لیست کشته شدگان وجود نداشته باشد. این یک ظلم آشکار بود که در دنیا نظیر آن را کمتر می‌توان پیدا کرد.

وی ادامه داد: بیش از سیصد نفر در جریان این قتل عام، مجروح شدند و در میان آنها بسیاری افراد قطع نخاع شدند. بسیاری دیگر دست و پاهایشان قطع شده و بسیاری هم چشمان شان کور شده است. بعضی از مجروحین مجبور شده‌اند چندین بار زیر تیغ جراحی بروند. لذا این یک فاجعه بزرگی است و این فاجعه نتیجه تبعیض بود.

امام جمعه زاهدان ضمن تاکید بر اینکه پیگیری‌هایی جهت اجرای عدالت شده، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: شما اقشار مختلف جامعه ایران را باید با یک دید و یک سطح نگاه کنید و زمانی که یک قشر، پیروان یک مذهب، زنان و… مورد تبعیض قرار بگیرند، تحقیر می‌شوند و آن زمان بی‌عدالتی نسبت به حق آنها خیلی آسان‌تر خواهد بود.

گفتنی است در تاریخ ۸ مهر ماه ۱۴۰۱، هزاران شهروند بلوچ که خواستار محاکمه و مجازات “ابراهیم کوچکزایی” فرمانده متجاوز نیروهای انتظامی به یک دختر پانزده ساله بلوچ بودند، از سوی نیروهای نظامی و امنیتی مستقر بر روی ساختمان های بلند اطراف زاهدان مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفتند و بیش از یکصد نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*