مولوی عبدالحمید: تأمین «آموزش و درمان رایگان» برای مردم از وظایف حکومت‌هاست/ حکومت نباید برای حوزه‌های علمیه و روحانیون هزينه کند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ مولوی عبدالحمید، در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به مشکلات مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد در زمینۀ تامین هزینه‌‎های «آموزش و درمان»، رایگان ‎‌کردن این دو بخش را از مهمترین وظایف تمام حکومت‌ها و دولت‌ها برشمرد.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: یکی از وظایف حکومت‌ها و سیستم‌های دنیا آن است که تعلیم و آموزش را رایگان کنند تا فرزندان مردم در هر کشوری بتوانند به‌صورت برابر آموزش ببینند. اگر آموزش رایگان نباشد سرمایه‌داران می‌توانند برای آموزش فرزندان‌شان هزینه کنند، اما کسانی که سرمایه ندارند فرزندان‌شان از تعلیم محروم می‌شوند.

وی گفت: بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت شهریه و تهیه لیستی که از طرف مدارس آموزش‌ و پرورش از قبیل لباس فرم و… داده می‌شود را ندارند و به‌خاطر ناتوانی در تهیه این لیست، فرزندان‌شان از تحصیل محروم می‌شوند. بسیاری از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های فرزندان‌شان در دانشگاه‌ها نیز مشکل دارند. بسیاری از خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه سرویس مدرسه برای دختران‌شان را ندارند. نتیجۀ این هزینه‌های بالا آن است که فرزندان یک قشر از جامعه از تحصیل و آموزش محروم می‌شوند.

امام‌ جمعه زاهدان در ادامه گفت: در زمینۀ فراگیری علوم دینی نیز باید مسلمانان فرزندان مستعد خود را به مدارس دینی بفرستند و مردم عزیز باید برای تأمین نیازهای مدارس دینی و علمایی که مشغول تدریس علوم شرعی هستند، هزینه کنند تا نگرانی‌ها و پریشانی‌های اساتید مدارس دینی نیز برطرف شود.

وی خاطرنشان ساخت: در اینجا بیان یک نکته را لازم می‌دانم؛ اینکه معتقدیم حاکمیت و دولت نباید برای مدارس دینی هزینه کنند، بلکه حوزه‌های علمیه و مساجد باید با هزینه و کمک‌های مردمی اداره شوند تا به هیچ حکومت و دولتی وابسته نباشند. تجربه نشان داده که بهترین و معتدل‌ترین روش آن است که استقلال علما و حوزه‌های علمیه حفظ شود تا بتوانند دولت‌ها را با انتقادهای سازنده راهنمایی کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*