چرا اختر مینگل از مجلس فدرال پاکستان استعفا داد؟ ✍ عبدالستار دوشوکی (مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن)

اختر مینگل سیاستمدار شناخته شده بلوچ و رهبر حزب ملی بلوچستان (مینگل) و فرزند سردار عطاالله مینگل از مجلس فدرال پاکستان استعفا داد. وی دلایل استعفای خود را گوش های کر نهادهای مختلف حاکمیت پاکستان (از مجلس گرفته تا ارتش و دولت و قوه قضاییه و رسانه ها و غیره) نامید که حاضر نیستند صدای مردم بلوچستان را بشنوند.

وی گفت: برای او محرز شده است که مشغول آیینه فروشی در شهر کورها (نابینایان) است و بجای نشستن در مجلس پاکستان اگر یک مغازه “پکورا فروشی” (اغذیه فروشی) باز کند سودمند تر خواهد بود.

وی در مصاحبه با بخش اردو زبان بی بی سی گفت: ما می خواهیم با بلوچستان بعنوان یک ایالت مساوی الحقوق رفتار شود. اما تاریخ ثابت کرده که با ما (بلوچستان) مثل یک مستعمره رفتار می شود که حکومت پاکستان فقط معادن و منابع طبیعی و ساحل و ثروت های نهفته بلوچستان را می خواهد و لذا ملت بلوچ را “مزاحم” تلقی می کند و بدتر از همه آنها را به قتل می رساند.
 
این استعفا و ذکر دلایل آن از اهمیت بسزایی در سپهر سیاست پاکستان و بلوچستان برخوردار است زیرا اختر مینگل از آن جمله سیاستمداران ناسیونالیست بلوچ بود که در چارچوب پاکستان فعالیت می کرد. اما اکنون می گوید در چارچوب قوانین پاکستان بلوچستان نمی تواند به حق و حقوق خود برسد. وی گفت از فعالیت سیاسی در چارچوب قانون و حاکمیت پاکستان مایوس شده است؛ نکته ای که گروه های استقلال طلب بلوچ برای مدت های طولانی آن را می گفتند. این استعفا و بیان دلایل و استدلال آن عواقب مهمی را در بر خواهد داشت که باید منتظر ماند و دید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*