اصول فعالیت‌های مبارزاتی امن

⏺لازم است پس از بررسی‌های دقیق تصمیم بگیریم چه فعالیت‌هایی را به صورت مخفیانه و چه فعالیت‌هایی را می‌خواهیم به صورت علنی انجام دهیم. اما پیش از آغاز به انجام فعالیت‌های مبارزاتی، ضروری است که اصول فعالیت امن را در هر نوع فعالیتی چه گروهی چه انفرادی و چه علنی و یا مخفیانه به‌ خوبی بدانیم و از رعایت شدن اصول فعالیت امن اطمینان حاصل کنیم.

⏺در پست پیش رو، برای انتخابی آگاهانه‌تر و دقیق‌تر برای تعیین نوع فعالیت‌های خود، به اصول فعالیت امن در هر یک از این دسته‌بندی‌ها و انواع فعالیت‌ها می‌پردازیم.

ما فعالیت‌های مبارزاتی را از نظر میزان ریسک‌پذیری به دو دسته «علنی و مخفیانه» و «انفرادی و گروهی» تقسیم کرده‌ایم. پس از آشنایی با انواع فعالیت‌های مبارزاتی از نظر میزان ریسک‌پذیری آن‌ها، می‌توانیم انتخابی آگاهانه برای تعیین نوع فعالیت‌های خود داشته باشیم. در وهله اول باید تصمیم بگیریم چه فعالیت‌هایی را به صورت مخفیانه و چه فعالیت‌هایی را می‌خواهیم به صورت علنی انجام دهیم. اما پیش از آغاز فعالیت ضروری است که بدانیم بهتر است در هر نوع فعالیتی چه گروهی چه انفرادی و چه علنی و یا مخفیانه، از رعایت شدن اصول فعالیت امن اطمینان حاصل کنیم.

⏺اصول فعالیت مخفیانه امن
نکته کلیدی این است که اگر تصمیم گرفتیم فعالیتی مخفیانه داشته باشیم، باید بدانیم هرچه افراد کمتری از فعالیت‌های ما باخبر باشند، ریسک بازداشت و شناسایی ما نیز کاهش می‌یابد. این قانون شامل نزدیک‌ترین اعضای خانواده نیز می‌شود. شاید به نظر برسد دلیلی برای پنهان‌ کردن فعالیت‌هایمان از مورد اعتمادترین نزدیکان‌مان وجود ندارد اما تجربه کسانی‌ که دستگیر شده‌اند نشان می‌دهد در دوران بازداشت موقت، بازجوها توانسته‌اند با بلوف‌ زدن و یا فشار به اعضای خانواده، زندانی را مجبور به اعتراف کنند.

بر جای نگذاشتن هیچ ردپایی از فعالیت‌های انجام شده، چه در فضای مجازی و چه در وسایل الکترونیکی و چه در خانه و محل کار، یکی از اصول اولیه ایمنی در فعالیت‌های مخفیانه است. در صورتی‌ که هیچ سندی از فعالیت شما وجود نداشته باشد و کسی هم علیه شما اعتراف نکرده باشد، تنها راه بازجوها برای کشف فعالیت‌های مخفی شما، اعتراف‌گیری از خودتان است. در این شرایط می‌دانید اگر شما اعتراف نکنید، دست نهادهای امنیتی برای پرونده‌سازی علیه‌تان بسته‌تر است.

⏺اصول فعالیت علنی امن
این قواعد درباره فعالیت‌های علنی نیز صدق می‌کند. شاید به نظر برسد کسی که به طور آشکارا مخالفت خود را با حکومت اعلام می‌کند دیگر نیازی به رعایت اصول ایمنی ندارد. اما تجربه بازداشت کسانی که فعالیت علنی داشته‌اند نشان می‌دهد در صورتی‌ که اسنادی برای انجام آن فعالیت موجود نباشد و زندانی نیز خود به انجام آن اعتراف نکند، ممکن است آسیب‌های کمتری را تجربه کند و میزان حکم نهایی دادگاه نیز کاهش یابد. در گروه‌هایی که اطلاعات و هویت افراد به خوبی طبقه‌بندی شده‌اند، احتمال اینکه بازداشت یکی از اعضای گروه، منجر به شناسایی و دستگیری دیگر اعضای گروه شود، کمتر است.

⏺اصول فعالیت امن مخفیانه و علنی همزمان
همچنین، ممکن است چندین فعالیت را به طور همزمان به پیش ببرید و برای هر یک چارچوب متفاوتی در نظر بگیرید. مثلا ممکن است تصمیم بگیرید بخشی از فعالیت‌های خود را به طور مخفی و برخی دیگر را به طور علنی انجام دهید. توجه داشته باشید که اصول فعالیت امن مختص به هر کدام را رعایت کنید و قواعد فعالیت مخفی امن و قواعد فعالیت علنی امن را برای هر یک از اقداماتتان لحاظ کنید. در زمان بازداشت ممکن است فعالیت علنی شما برای تیم بازجویی فاش شده باشد اما فعالیت‌های مخفی‌تان همچنان افشانشده باقی مانده باشند. و یا برعکس، ممکن است برخی از فعالیت‌های مخفی‌تان توسط ماموران به تیم بازجویی گزارش شده باشد اما بخشی از فعالیت‌های علنی‌تان که آرشیو نشده‌اند، از نظر آن‌ها پنهان باقی مانده باشند.

⏺اصول فعالیت گروهی امن
توجه داشته باشید فعالیت گروهی اگرچه ممکن است میزان اثرگذاری بیشتری داشته باشد ولی به همان نسبت احتمال شناسایی و خطر دستگیری شما هم بیشتر است. اگر تصمیم به انجام فعالیت‌های گروهی گرفته‌اید، سعی کنید گروه را با حداقل اعضا و از افرادی که به آن‌ها اطمینان و اعتماد کامل دارید، انتخاب کنید. به‌ علاوه، توجه به اصول فعالیت امن در فعالیت‌های گروهی اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد چرا که اگر  یکی از اعضای گروه در رعایت آن کوتاهی یا سهل‌انگاری کند، خطر شناسایی و دستگیری به تمام اعضای گروه منتقل می‌شود.

📷 در پایان توصیه می‌کنیم برای افزایش آگاهی خود هایلایت «فعالیت امن» در صفحه اینستاگرام را مرور کرده و با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*