شکنجه و آزار سرباز وظیفه بلوچ بازداشت‌شده و محکوم به اعدام توسط مسئولین زندان زاهدان

به گزارش رسانک، امروز سه‌شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳، طی هفته گذشته “علی دهانی”، سرباز وظیفه‌ پاسگاه کاسکین شهرستان بنپور (بمپور) که به اتهام قتل چهار تن از پرسنل پاسگاه در ۱۵ آبان ۱۴۰۱ بازداشت و به اعدام محکوم شده، پس از اعتراض به شرایط سخت بند ۹ (سیاسی) به زیرزمین این بند منتقل شده و توسط آقای “سیاسر”، رئیس ‌بند ۹ و چند تن دیگر از پرسنل این زندان تحت شکنجه‌های جسمی قرار گرفته و در شرایط روحی نامساعد قرار دارد.

بدنبال این اقدام فراقانونی رئیس بند زندانیان سیاسی، آقای علی دهانی با وضعیت روحی نامناسبی همچنان در این بند نگهداری می‌شود تا جایی که قصد خودکشی دارد.

پیشتر نیز علی توسط نیروهای اداره اطلاعات و آگاهی زاهدان بارها مورد شکنجه برای قبول قتل پرسنل کشته شده در پاسگاه کاسکین محل خدمت او و مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده اما در دادگاه این اعترافات را رد کرده و عنوان کرده که اعترافات وی ناشی از شکنجه نیروهای اطلاعات و آگاهی بوده اما قاضی پرونده بدون در نظر گرفتن گفته‌های او وی را محکوم به اعدام کرده است.

“علی دهانی” حدودا ۲۲ ساله، فرزند بهمن و اهل روستای گنک از توابع شهرستان سب و سوران می‌باشد که پس از یورش افراد مسلح ناشناس به پاسگاه کاسکین شهرستان بنپور که وی در آنجا در حال سپری کردن دوره سربازی خود بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی پس از حادثه پاسگاه، بوسیله هلیکوپتر به روستای کنگ رفته و با یورش به منزل مادر علی، آن را تفتیش کرده و مادرش را نیز تهديد کرده‌ بودند.

گفتنی است که صبح ١۵ آبان ماه ۱۴۰۱، یک گروه از افراد مسلح ناشناس با یورش به پاسگاه کاسکین بُنپور و کشتن چهار نیروی نظامی، بسیاری از سلاح های آن را با خود بردند. بدنبال این حادثه نیروهای اداره اطلاعات علی دهانی، یکی از سربازان وظیفه بلوچ این پاسگاه را در یک سناریو به عنوان عامل این حمله بازداشت، ابتدا به زندان ایرانشهر منتقل شده و پس از مدت کوتاهی به زاهدان و بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل و تحت شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف اجباری علیه خود کرده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*