به گروگان گرفتن چند تن از کارکنان سپاه و پیمانکاران معدن طلای تفتان پس از بی نتیجه ماندن اعتراضات مردم

به گزارش رسانک، در اوایل مرداد ماه ۱۴۰۳، شماری از شهروندان بلوچ با سرکردگی فردی به نام اسماعیل شه بخش، از افراد تحت تعقیب نهادهای امنیتی و دارای سابقه درگیری با رژیم جمهوری اسلامی ایران پس از بی نتیجه ماندن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم منطقه تفتان برای توقف کار پیمانکاران سپاه در معدن طلای تفتان، اقدام به گروگان گرفتن یک تن از کارکنان سپاه و چند تن از پیمانکاران پروژه استخراج طلای تفتان کردند.

ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که یک سرهنگ بازنشسته سپاه پاسداران با نام “پرویز بهروزی” که خود را مشاور شرکت (نامعلوم) از کرمان معرفی می‌کند پس از به گروگان در آمدن توسط این افراد، می‌گويد که “حدود بیست تا بیست و سه روز است که توسط این افراد در جاده دستگیر شده‌ایم و ما را در کوه نگهداری می‌کنند. حرف آنها این است که ما نمی‌گذاریم کسی غیر از مردم بلوچستان بیاید اینجا و روی معدن طلا کار کند و یا با سرمایه گذاری معادن را برای خودشان بردارند و این سرمایه حتما باید به جیب مردم بلوچستان برود.” وی در پایان از ریش سفیدان و‌ معتمدین درخواست می‌کند که برای آزادی‌اش اقدام کنند.

حاجی اسماعیل شه بخش که سرپرستی این گروه را بر عهده دارد با تهدید جدی مسئولان، ریش سفیدان و معتمدین وابسته به حکومت می‌گويد: “ما تا زمانی که ما زنده هستیم به کسی اجازه نمی‌دهیم به بلوچستان بیاید و سرمایه بلوچ ها را با خودش ببرد. اگر معدن یا هر چیز دیگری وجود دارد باید مال مردم باشد و مردم از آن استفاده کنند نه کسانی از سپاه بیایند و سرمایه مردم را بردارند و پول آن را صرف ساخت بمب و موشک کنند و برای ایران دشمن سازی کنند.”

حاجی اسماعیل ادامه می‌دهد: “ما به کسی اجازه نمی‌دهیم سرمایه بلوچ ها را بردارد و حتی بلوچ ها را برای کارگری هم در اینجا استخدام نمی‌کنند. من به تمام مردم ایران اعلام می‌کنم کسی حق ندارد به بلوچستان بیاید و سرمایه مردم را بردارد و ببرد. ما حتی به کشورهای خارجی مانند هندوستان و چین که به چابهار آمده‌اند هم این اجازه را نخواهیم داد. اگر کسی و هر مهندسی که آمد مسئولیت هر اتفاقی به عهده خودش است و مثل این آقا (اشاره به پرویز بهروزی، بازنشسته سپاه) گرفتار و کشته خواهد شد.”

لازم به ذکر است معدن طلای تفتان یکی از بزرگترین معادن طلای منطقه می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف خواست مرم بلوچستان و علیرغم اعتراضات مسالمت‌ آمیز مردمی که طی ماه‌ها و سال‌های اخیر انجام شده در حال استخراج آن است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*