تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مولوی فتحی محمد نقشبندی با گذشت یک سال

به گزارش رسانک، امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ١۴٠٣، مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، امام جمعه راسک که بدلیل مواضع انتقادی از حاکمیت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، با گذشت یک سال همچنان در وضعیت بلاتکلیفی و حبس در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد.

مولوی فتحی محمد نقشبندی به همراه فرزندش محمد در تاریخ ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و با وجود کهولت سن و بیماری کماکان در وضعیت بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد.

در روز بازداشت وی، نیروهای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات با همکاری مسئولان شرکت نفت چهبار طی تماس تلفنی با مولوی فتحی محمد نقشبندی اطلاع داده بودند که جهت بازگشایی سهمیه های سوخت ماشین های خانواده خود شخصا به چابهار مراجعه کند.

بدنبال این تماس، مولوی نقشبندی به همراه فرزند خود، محمد به سمت چابهار حرکت کرده‌ بودند ولی در پایگاه برجک نیروی انتظامی در روستای نوبندیان، توسط نیروهای امنیتی همراه با توهین و تحقیر بازداشت شدند.

گفتنی است که بدنبال انتشار خبرهایی از جان باختن مولوی نقشبندی در بازداشتگاه نهادهای امنیتی بدلیل شکنجه و فشارهای روحی و جسمی و ایست قلبی در بهمن ماه ۱۴۰۲، فضای بلوچستان به شدت ملتهب شده و مردم خواستار شفاف سازی دستگاه‌های قضایی و امنیتی نسبت به وضعیت این روحانی شده بودند که این امر باعث شد تا در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲، چند نفر از افراد پرنفوذ بلوچ و وابسته به نهادهای امنیتی بتوانند با وی در زندان وکیل آباد مشهد ملاقات و دیدار کنند.

در آن دیدار به حافظ محمد حسین نقشبندی و حاجی محمد امین نقشبندی، از نزدیکان درجه یک این روحانی مردمی که جهت دیدار با وی به مشهد رفته بودند، اجازه ملاقات داده نشده بود.

در همین راستا، تداوم فشار افکار عمومی بلوچستان به نهادهای امنيتی و قضایی باعث شد تا روز دوشنبه ٣٠ بهمن ماه ۱۴۰۲، مولوی فتحی محمد نقشبندی، پس از گذشت حدود شش ماه بی‌خبری از سوی دستگاه قضایی اجازه یابد تا با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته باشد.

گفتنی است جمهوری اسلامی با هدف تشدید سرکوب شهروندان معترض بلوچ پس از کشتار جمعه های خونین زاهدان و خاش اقدام به بازداشت شماری از روحانیون مردمی که صدای خانواده های دادخواه بودند، کرد تا از این طریق بتواند هم صدای مردم را خاموش کند و هم مولوی عبدالحمید و مجموعه مسجد مکی که کانون اعتراضات و مطالبات ملی مردم بوده را تحت فشار مضاعف قرار دهند تا از مواضع دادخواهی و مطالبه گری عقب نشینی کنند، طرحی که تاکنون بواسطه حمایت عموم مردم از مولوی عبدالحمید به شکست انجامیده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*