مولوی عبدالحمید: دولت پاکستان مسئله ناپدیدسازی قهری بلوچ‌ها را حل کند/ نیروهای مسلح به سمت بی‌گناهان تیراندازی نکنند

به گزارش رسانک، روز جمعه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه دزاپ (زاهدان) در بخشی از سخنانش خطاب به دولت پاکستان گفتند: اخیراً تجمعات مردمی در گوادر و برخی شهرهای بلوچستان برگزار شده است. توصیه بنده به دولت پاکستان این است که به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم توجه داشته باشد. این تجمعات و خواسته‌ها مسالمت‌آمیز بوده و مطالباتشان غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: وقتی تجمعات و اعتراضات مردم به‌ صورت مسالمت‌آمیز و به‌ دور از خشونت برگزار شده‌اند، بنده این فرصت را برای پاکستان مغتنم می‌دانم که به این اعتراضات مسالمت‌آمیز پاسخ بدهد. مسئولان پاکستان باید به خواسته‌های مردم توجه ویژه داشته باشند و با نشستن پای میز مذاکره، خواسته‌های مهم مردم، ازجمله مسئله ناپدیدشدن بسیاری از اعضای خانواده‌ها را بررسی و حل کنند. این موضوعات و سایر مشکلات زیرساختی منطقه که مردم به آن‌ها اشاره دارند، باید مورد توجه قرار گیرند.

مولوی عبدالحمید همچنین از «افزایش قتل‌های ناحق» در جامعه به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرده و گفت: جلوگیری از قتل ناحق فقط وظیفه روحانیون نیست، بلکه وظیفه همه اعم از مردان و زنان و والدین و ریش‌ سفیدان و معتمدین و افراد بانفوذ است که جوانان عزیز را که امید آیندهٔ ما هستند، نصیحت کنند و آنها را نسبت به عواقب این کارها هشدار دهند و مانع وقوع قتل ناحق بشوند.

وی افزود: “باید به جوانان هشدار بدهیم که کسی که مرتکب قتل ناحق بشود قصاص می‌شود. البته این قصاص را باید مقامات قضایی اجرا کنند. همچنین اینکه پدر، برادر، فرزند و یا یکی از نزدیکان قاتل کشته شود این بسیار زشت است و درواقع دو قتل ناحق اتفاق افتاده و هر دو قاتل شامل خشم و غضب و لعنت پروردگار می‌شوند.

امام‌ جمعه دزاپ در ادامه خاطرنشان ساخت: نیروهای مسلح نیز باید مواظب باشند بی‌مورد به سمت مردم شلیک نکنند. همهٔ مردم در جاده‌ها تردد می‌کنند. آموزش در نیروهای مسلح باید چنان قوی باشد که به سمت افراد بی‌گناه و یا به محض اینکه به فرد یا خودرویی مشکوک می‌شوند به سمت آنها شلیک نشود. چنانکه بار‌ها اتفاق افتاده که به خودرویی مشکوک شده و شلیک کرده‌اند و فرد یا افرادی کشته شده‌اند و بعداً مشخص شده که این افراد بی‌گناه بوده‌اند. اگر به خودرویی مشکوک می‌شوند و خطر مشخص شود، فقط به لاستیک خودرو شلیک کنند.

ایشان افزود: “در چنین مواردی فقط مأموری که شلیک می‌کند مقصر و گنهکار نیست، بلکه کسی که در رأس قرار دارد هم باید نزد الله تعالی پاسخگو باشد و اینطور نیست که مسئولی بگوید من به این کار راضی نبوده‌ام. همهٔ ما باید در قبال وقوع قتل‌های ناحق احساس مسئولیت کنیم و به وظیفهٔ خودمان عمل کنیم.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*