آزاد شدن یک شهروند فاقد شناسنامه بلوچ و از زندانیان سیاسی سابق پس از پنج روز بازداشت

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، یک شهروند فاقد شناسنامه بلوچ و از زندانیان سیاسی سابق که روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ با احضار تلفنی به اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و به اردوگاه الغدیر زاهدان برای رد مرز شدن منتقل شده بود، پس از پنج روز آزاد شد.

هویت این شهروند بلوچ، «محمدپارسا پاشده‌براهویی» ۲۷ ساله معروف به «هاشم رودینی» اهل و ساکن زاهدان عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، طی دو هفته گذشته پیش از بازداشت،  اداره اطلاعات زاهدان با تماس‌های مکرر تلفنی با هاشم و اعضای خانواده او وی را به این اداره احضار کرده‌ و در صورت عدم مراجعه تهدید به بازداشت و رد کرده بودند.

گفته می‌شود که هاشم با پیشنهاد خانواده روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه به این اداره مراجعه و سپس بازداشت شده بود و نیروهای اطلاعات به خانواده اعلام کردند وی به اردوگاه منتقل شده و به زودی از کشور به کشور افغانستان رد مرز می‌شود.

گفتنی است که هاشم در سال ۱۳۹۷ نیز به اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” بازداشت و به یک سال و هشت ماه حبس محکوم شده که با گذراندن دوره محکومیت آزاد شد و سپس در سال ۱۳۹۹ برای دومین بار تحت عنوان اتهامات “فعالیت‌های ضد نظام” بازداشت و به سه سال و شش ماه حبس محکوم شده و پس از گذراندن دوران محکومیت آزاد و مشغول به کارگری بوده است.

لازم به ذکر است که بسیاری از شهروندان بلوچ فاقد شناسنامه تحت عنوان اتباع بیگانه سالانه از سوی دستگاه های نظامی و امنیتی در شهر‌های کشور بازداشت و رد مرز می‌شوند که تعداد زیادی از آنها با مشکلات مختلفی جهت ورود به کشور و‌ پيوستن به خانواده مواجه می‌شوند و مواردی نیز وجود داشته که هنگام گذشتن از مرز مورد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و کشته شده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*