کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد: بلوچستان و کردستان بیشترین آمار کشته‌ها و سرکوب را در جریان جنبش “زن،زندگی، آزادی” داشته اند

به گزارش رسانک، امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳، کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت یاب در مورد جمهوری اسلامی ‌ایران، در گزارش حمایتی جدیدی اعلام کرد که اقلیت های اتنیکی و دینی ایران، به ویژه ملل کورد و بلوچ بطور بی‌رویه و نامتناسبی تحت تاثیر سرکوب رژيم جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، قرار گرفته‌اند و این تبعات، نتیجه مستقیم تبعيضات دیرینه‌ای است که باید فورا پایان یابند.

این مدرک طیف گسترده ای از نقض های فاحش حقوق بشر که توسط نيروهای امنيتی در ایران علیه اعضای جوامع اقلیت صورت گرفته اند را مستند می‌کند. این موارد نقض شامل کشتار فراقانونی، اعدام های فراقضایی، استفاده غیرضروری از نيروی مرگبار، بازداشت های خودسرانه، شکنجه، تجاوز، ناپیدسازی قهری و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت میشود که بسیاری از آنها را مصداق جنايات علیه بشریت محسوب می‌شوند. کودکان اتنیکی و ديني در جريان اعتراضات، به ویژه مورد نقض های فاحش حقوق بشر از جمله کشتار و مجروح شدن، ناپدیدسازی قهری، بازداشت و شکنجه و تجاوز و دیگر اشکال خشونت جنسی قرار گرفتند که منجر به آسیب های ماندگار شده است.

در این سند آمده‌ است: “هر چقدر در مورد تاثیر و تبعات اعتراضات بر اتنیک ها گفته شود، اغراق نخواهد شد. بافت های اجتماعی جوامع آسیب دیده است. زنان اقلیت های اتنیکی و دینی با آسیب های خاصی مواجه می‌شوند که بدلیل تبعیض و خشونت های موجود علیه آنها هم به عنوان زن و هم بدلیل وضعیتشان به عنوان اقلیت های اتنیکی و دینی، تشدید میشود. تاثیر این سرکوب بر کودکان فرا نسلی است و اسیب چندبعدی آن ممکن است برای دهه ها ادامه یابند.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل، با اشاره به حضور سنگین نیروهای نظامی و امنیتی در استان‌های مرزی ایران که جمعیت اقلیت‌ها در آن‌ها سکونت دارند، گفته که این امر منجر به آن شده که اقلیت‌های اتنیکی و دینی با بالاترین شمار مرگ و جراحات در طول خیزش مواجه شوند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*