مولوی عبدالحمید: دولت پاکستان به خواسته‌های معترضان بلوچ رسیدگی کند/ سازمان قضایی نیروهای مسلح اتفاق قادرآباد خاش را «با جدیت» پیگیری کند

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان به اعتراضات اخیر در شرق بلوچستان اشاره کرد و گفت: اخیراً به دعوت شیرزنان تجمع اعتراضی بزرگی در شهر گوادر ایالت بلوچستان برگزار شده و معترضان خواسته‌هایی دارند ازجمله اینکه جمع کثیری از اعضای خانواده‌های آنها ناپدید شده‌اند و زنان و فرزندانشان سرگردان و پریشان‌اند. خواسته خانواده‌های افراد مفقودی آن است که از سرنوشت افراد مفقودشده مطلع شوند و از دولت می‌خواهند که آنها را از این بلاتکلیفی در بیاورد. البته آنها خواسته‌های دیگری هم دارند.

امام‌جمعه زاهدان گفت: وظیفهٔ تمام کشورها و دولت‌هاست که با تجمعات اعتراضاتی مسالمت‌آمیز، برخورد نکنند، بلکه با معترضین بنشینند و حرف‌هایشان را بشنوند و اگر خواسته‌های منطقی و بحقی دارند به آنها رسیدگی کنند.

وی افزود: هر سیستم و حکومت و دولتی وظیفه دارد به مردمش رسیدگی کند؛ امنیت را برقرار کند، زیرساخت‌ها را بسازد و زمینه فراگیری علم و دانش و امرار معاش را برای مردم را فراهم کند.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: “در جریان ایالت بلوچستان توصیه ما به هر دو طرف آن است که با هم به گفت‌وگو بنشینند و مسائل خودشان را از راه گفتگو و تفاهم حل کنند. از مسئولان دولت پاکستان نیز می‌خواهیم حرف مردم ایالت بلوچستان و کسانی که در گوادر تجمع کردند را بشنوند و به خواسته‌های آنها توجه کنند و اجازه ندهند با تجمعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز برخورد بشود. توجه به خواسته‌های مردم به امنیت همه کمک می‌کند.”

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش به اتفاق اخیر در یکی از روستاهای شهرستان خاش اشاره کرد و گفت: هفته گذشته عده‌ای از مأموران نظامی که بنده دقیق نمی‌دانم از چه ارگانی بودند، به روستای قادرآباد در اطراف خاش رفته‌اند و در آنجا تیراندازی صورت گرفته و یک زن کشته و دو جوان دیگر هم مجروح شدند.

وی ضمن ابراز تأسف از این حادثه، خاطرنشان ساخت: واقعاً تاسف‌آور است که بر اثر تیراندازی مأمورانی که وظیفه تأمین امنیت و دفاع از مردم غیرمسلح و بی‌دفاع را بر عهده دارند، زنی کشته و افراد بی‌گناه دیگری زخمی بشوند! تمام مأمورانی که خدمت می‌کنند باید همواره این را مدنظر داشته باشند که مسئول حفاظت از جان و مال مردم هستند و باید خیرخواه و دلسوز مردم باشند و به‌جز در زمان نیاز، از تیراندازی خودداری کنند.

امام‌ جمعه زاهدان در ادامه تأکید کرد: انتظار مردم از سازمان قضایی نیروهای مسلح آن است که این نوع قضایا را با جدیت پیگیری کنند تا در آینده چنین اتفاقاتی رخ ندهند. مأموری که قانون را زیر پا می‌گذارد باید همواره زیر سوال برود و پاسخگو باشد.

امام‌ جمعه زاهدان همچنین گفت: یکی از خواسته‌های مهم از دولت چهاردهم ایران این است که اهل‌ سنت در کشور به رسمیت شناخته شوند. همچنین باید بتوانند آزادانه الله را عبادت کنند و پلیس و نیروهای امنیتی به‌خاطر نماز و نمازخانه و عبادت دنبال‌شان نباشد. اگر پلیس و نیروهای امنیتی وظیفه‌ای انجام می‌دهند باید در راستای آزادی باشد. اهل‌سنت باید در زمینه تعلیم و آموزش نیز آزادی داشته باشند. قانون این آزادی را داده است اما متأسفانه به همین قانون اساسی که بسیاری از بندهایش نیز جواب نداده و نیاز به تغییر دارد، نیز عمل نمی‌شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*