رد درخواست شناسنامه دار شدن یک شهروند بلوچ توسط نهادهای امنیتی ایرانشهر علیرغم تلاش ۲۵ ساله وی

به گزارش رسانک، در تیر ماه ۱۴۰۳، درخواست شناسنامه دار شدن یک شهروند بلوچ که از پدر و مادر بلوچ متولد شده علیرغم تلاش ۲۵ ساله و همچنین شناسنامه دار بودن خواهران و برادران وی، توسط اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و شورای تامین شهرستان ایرانشهر رد شد.

هویت این شهروند بلوچ، “حبیب الله براهویی زبده” فرزند عبدالله و مریم و ساکن در شهرستان ایرانشهر عنوان شده که پدر وی اصالتا اهل زابل می‌باشد.

بر اساس این گزارش، حبیب الله از سال ۱۳۷۸ تلاش خود را برای شناسنامه دار شدن آغاز نموده و در طول این مدت علیرغم ارائه فرم شهادت نامه، تصویر پدر و شناسنامه اعضای وابستگان، انجام مراحل فتوکپی برابر اصل آنها در دادگاه، اقرارنامه رسمی تحت عنوان مدارک و اسناد ایرانی بودن، انحصار وراثت، تعیین سن از طریق پزشکی قانونی، ارائه اثر انگشت به اداره آگاهی و… دستگاه‌های امنیتی و نهايتا شورای تامین مانع شناسنامه دار شدن وی شده‌اند.

این شهروند حتی شکایت خود را به دادگستری عمومی ایرانشهر نیز برده و پرونده وی در شعبه اول دادگاه عمومی (حقوقی) به جریان افتاده ولی با این وجود بدلیل بی توجهی مسئولان دستگاه قضایی و نگارش غیراصولی و اشتباهات فاحش دادنامه توسط مسئولان، نه دادگاه و نه بعد از آن شورای حل اختلاف اقدام موثری جهت رفع مشکل وی انجام نداده‌اند.

حبیب الله پس از تولد مادرش را از دست داده و پدر وی نیز با تشکیل خانواده جدید اقدامی جهت شناسنامه دار کردن وی در زمان کودکی انجام نداده و پس از مدتی فوت کرده‌ است که این امر باعث شده تا حبیب الله از بسیاری حقوق خود محروم بماند و حتی فرزندان وی نیز بدون شناسنامه بزرگ شوند.

لازم به ذكر است که نهادهای امنیتی و شورای تامین شهرستان ها که هیچ یک از اعضای آنها در نقاط مختلف بلوچستان بلوچ و بومی نیستند، بزرگترین مانع برای شناسنامه دار شدن افرادی می‌باشند که بنا به دلایلی از داشتن شناسنامه و مدارک هویتی محروم مانده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*