ویدئوی از سخنان حاجی «حمید گمشادزهی» در تشییع پیکر زن بلوچ کشته شده در پی تیراندازی نیروهای امنیتی در قادرآباد خاش

به گزارش رسانک، امروز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۳، پیکر زن بلوچ «زلیخا گمشادزهی» ۵۰ ساله که روز گذشته ۸ مرداد ماه در پی یورش و تیراندازی نیروهای نظامی و امنیتی در قادرآباد شهرستان خاش کشته شده بود در شهرستان خاش به خاک سپرده شد و در مراسم خاکسپاری این بانو حاجی حمید گمشادزهی سرطایفه ایل بزرگ گمشادزهی با اعتراض به این اقدام نیروهای نظامی و امنیتی از مقامات کشوری برای رسیدگی به این جنایت درخواست کرد.

وی با اشاره به تروریست خواند شهروندان کشته شده طایفه گمشادزهی توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی گفت: «ما نه عضو گروه و سازمانی هستیم و نه ضد انقلاب می‌باشیم، این اقدام ارگان‌های اطلاعات و انتظامی و سپاه ناحق بوده و ما حق داریم اعتراض کنیم و از رهبری میخوایم یا به فریاد ما رسیدگی کنند.»

گفتنی است که روز دوشنبه ۸ مرداد ماه ده‌ها نیروهای نظامی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران پس از یورش به روستای قادرآباد خاش به سمت اهالی روستا تیراندازی کردند که در پی آن دستکم یک زن بلوچ کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

هویت زن کشته شده، “زلیخا گمشادزهی”، ۵۰ ساله و هویت مجروحین “الله بخش گمشادزهی”، ۳۵ ساله، “مبین گمشادزهی”، ۱۶ ساله و “مصری گمشادزهی” را که همگی اهل روستای قادرآباد از توابع شهرستان خاش هستند، عنوان شده است.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی و نظامی رژيم جمهوری اسلامی ایران پس از تفتیش منازل شهروندان و اعتراض شهروندان به نداشتن حکم قضایی اقدام به تیراندازی به سمت مردم کرده‌اند.

زلیخا از ناحیه قلب هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفته و در اثر شدت جراحات در دم جان خود را از دست داده و «الله بخش» از ناحیه پا و «مبین» از ناحیه دست و «مصری» از ناحیه سینه هدف مستقیم گلوله نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی برای فرار از بار مسئولیت حمله نیروهای نظامی و امنیتی به منازل مسکونی شهروندان بلوچ بدون حکم قضایی در قادرآباد خاش که منجر به کشته شدن یک زن ۵۰ ساله بلوچ و زخمی شدن سه شهروند از جمله یک نوجوان شده‌ بود، شهروندان را «تروریست» و وابسته به سازمان مسلح جیش العدل خطاب کرد.

در همین راستا، سازمان مسلح جیش العدل در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده که بازداشت اعضای این سازمان تلاش جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر جنایتی است که نیروهای امنیتی در این روستا انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش های جمع آوری شده در سال ٢٠٢٣، تیراندازی های مستقیم نیروهای نظامی باعث کشته و زخمی شدن دستکم ١٢٠ شهروند بلوچ شده است. در بین این موارد ٨٠ نفر جان خود را از دست داده و ۴٠ نفر نیز زخمی شده‌اند که در میان این افراد ٩ کودک و ٣ زن وجود دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*