سازمان عفو بین‌الملل: توسل به خشونت غیرقانونی دولت پاکستان در شهر گوادر نقض آشکار مردم بلوچستان است

به گزارش رسانک، روز یکشنبه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، بدنبال حمله نیروهای نظامی رژيم جمهوری اسلامی پاکستان به تجمع کنندگان بلوچ در شهر گوادر در شرق بلوچستان، سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از توسل به خشونت غیرقانونی و غیرضروری توسط دولت پاکستان بر شرکت کنندگان بلوچ را نقض آشکار حق مردم برای آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز دانست.

نیروهای نظامی رژيم جمهوری اسلامی پاکستان در اقدامی فراقانونی ضمن تلاش برای مانع شدن تجمع معترضان بلوچ در شهر بندری گوادر در شرق بلوچستان، به معترضان در این شهر و محورهای مواصلاتی منتهی به آن حمله و تیراندازی کرده‌اند.

گفته می‌شود که بدنبال تیراندازی نیروهای نظامی پاکستان به سمت شهروندان‌ بلوچ در میدان “سید ظهور شاه هاشمی” در شهر گوادر دستکم یک نفر جان خود را از دست داده و شماری از آنها نیز مجروح و بیمارستان منتقل شده‌اند.

همچنین نیروهای نظامی در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی شهرهای بلوچستان اقدام به مسدود کردن مسیرها کرده‌اند ولی گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که صدها هزار نفر از سراسر بلوچستان خود را به شهر گوادر برای حضور در تجمع مسالمت‌آمیز اعلام شده سازمان “بلوچ یکجهتی” رسانده‌اند.

گفتنی است که در این تجمع بانک دکتر مهرنگ بلوچ طی سخنرانی خودش اعلام کرد که دولت پاکستان در تلاش است که از تجمع و بیرون آمدن ملت بلوچ برای دادخواهی جلوگیری کند، این در حالی است که ملت مبارز بلوچ سال‌هاست که برای اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر در سراسر بلوچستان بپاخاسته است.

وی ضمن اینکه به سایر حکومت ها در سرزمین بزرگ بلوچستان هشدار داد که دست از ظلم و ستم بر ملت بلوچ بردارند، پیشتر نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بر هر شهروند بلوچی از “کوه سلیمان گرفته تا کرمان واجب است که از این جنبش حمایت کند.”

لازم به ذکر است که پیشتر سازمان “بلوچ یکجهتی” اعلام کرده که در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۴ مصادف با ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ یکی از بزرگترین تجمعات ملت بلوچ در شهر گوادر واقع در شرق بلوچستان برای اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر و سیاست های نژادپرستانه رژيم جمهوری اسلامی پاکستان را برگزار خواهد کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*