حمله نیروهای نظامی پاکستان به معترضان بلوچ در نقاط مختلف بلوچستان از جمله شهر گوادر/ اعتراضات و اعتصابات در برخی شهرهای دیگر آغاز شد

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، نیروهای نظامی رژيم جمهوری اسلامی پاکستان در اقدامی فراقانونی ضمن تلاش برای مانع شدن تجمع معترضان بلوچ در شهر بندری گوادر در شرق بلوچستان، به معترضان در این شهر و محورهای مواصلاتی منتهی به آن حمله و تیراندازی کردند.

گفته می‌شود که بدنبال تیراندازی نیروهای نظامی پاکستان به سمت شهروندان‌ بلوچ در میدان “سید ظهور شاه هاشمی” در شهر گوادر دستکم یک نفر جان خود را از دست داده و شماری از آنها نیز مجروح و بیمارستان منتقل شده‌اند.

همچنین نیروهای نظامی در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی شهرهای بلوچستان اقدام به مسدود کردن مسیرها کرده‌اند ولی گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که صدها هزار نفر از سراسر بلوچستان خود را به شهر گوادر برای حضور در تجمع مسالمت‌آمیز اعلام شده سازمان “بلوچ یکجهتی” رسانده‌اند.

نیروهای نظامی و ارتش پاکستان در حالی مانع تجمع مسالمت‌آمیز معترضان در بلوچ شده که در قانون اساسی پاکستان حق تجمع مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته شده ولی بانک دکتر “مهرنگ بلوچ”، رهبر جنبش مخالفان ناپدیدسازی قهری فعالان بلوچ در شرق بلوچستان تاکید کرده که «ما گردهمایی ملی بلوچ را در خود گوادر برگزار خواهیم کرد.»

در همین راستا و بدنبال ایجاد اختلال‌ برای تجمع مردم در گوادر، مردم و کسبه در دیگر شهرهای بلوچستان ضمن آغاز اعتراضات خیابانی، دست به اعتصابات گسترده نیز زده‌اند.

گفتنی است که روز گذشته نیز نیروهای نظامی رژيم جمهوری اسلامی پاکستان در منطقه “مستونگ” و برخی مناطق دیگر با حمله وحشیانه به کاروان‌های معترضانی که قصد سفر به گوادر و شرکت در این تجمع را داشتند باعث شدند که دستکم یازده نفر از جمله زنان با تیراندازی نیروها زخمی شده و برخی دیگر بازداشت شوند.

لازم به ذکر است که پیشتر سازمان “بلوچ یکجهتی” اعلام کرده که در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۴ مصادف با ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ یکی از بزرگترین تجمعات ملت بلوچ در شهر گوادر واقع در شرق بلوچستان برای اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر و سیاست های نژادپرستانه رژيم جمهوری اسلامی پاکستان را برگزار خواهد کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*