سرکوبگر باسابقه در سمت فرماندهی انتظامی بلوچستان/ سومين تغییر فرمانده پس از جمعه های خونین

به گزارش رسانک، روز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۳، فرمانده انتظامی بلوچستان و سیستان برای سومین بار پس از جمعه های خونین زاهدان و خاش تغییر کرد و سرتیپ پاسدار “محمدرضا اسحاقی” به این سمت منصوب شد.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا)، ضمن انتشار خبر انتصاب اسحاقی، عنوان کرد که او جانشین دوستعلی جلیلیان در فرماندهی انتظامی بلوچستان و سیستان شده است. وی پیش از این در سمت‌هایی چون معاون مهندسی و پدافند غیرعامل فرماندهی انتظامی و فرماندهی انتظامی استان‌های کرمان، الاحواز و گیلان فعالیت کرده است.

یکی از مهم‌ترین موارد سرکوب شهروندان از سوی نیروهای انتظامی تحت مدیریت او مربوط به ۲۶ فروردين ۹۰ است که از آن با عنوان «روز خشم» نیز یاد می‌شود، تظاهراتی از سوی عرب‌های الاحواز در ششمین سالگرد اعتراضشان به شائبه «تغییر بافت جمعیت استان»، که حکومت آن را سرکوب کرد و در جریان این سرکوب دست‌کم ۱۲ نفر کشته، ۲۰ نفر زخمی و ده‌ها نفر بازداشت شدند.

در زمانی که اسحاقی فرماندهی انتظامی گیلان را به عهده داشت، در روز ۱۵ خرداد ۹۸ از مردم خواست تا «‌موارد بدحجابی» را به پلیس گزارش ‌دهند و گفت در طول چند ماه منتهی به آن تاریخ، ۲۸ هزار و ۲۳۵ نفر از زنان «بدحجاب» در گیلان از پلیس تذکر گرفتند و دو هزار و ۳۰۰ زن دیگر «به امنیت اخلاقی استان گیلان هدایت شدند و تعهد دادند».

اواخر فروردین همان سال ویدئویی از رقص یک زن بدون حجاب اجباری در رشت و ضرب و جرح او از سوی ماموران پلیس منتشر شد. این زن همان زمان بازداشت و اعتراف اجباری‌اش از سوی رسانه‌های حکومتی منتشر شد.

اسحاقی که در امر سرکوب اعتراضات سوابقی در پرونده خود دارد اکنون در سمت فرماندهی انتظامی استانی قرار گرفته که طی دو سال اخیر و پس از جمعه های خونین زاهدان و خاش، با تجمع‌های اعتراضی شهروندان و سرکوب، فشار و تهدیدهای امنیتی علیه معترضان مواجه بوده است.

گفتنی است که کارشناسان دلیل این تغییر را ایجاد فضای خفقان بیشتر و سرکوبی گسترده تر در بلوچستان عنوان کرده اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*