تجمع بزرگ بلوچ ها در گوادر برای اعتراض به نقض حقوق بشر و سیاست‌های پاکستان در ۲۸ جولای

به گزارش رسانک، سازمان “بلوچ یکجهتی” اعلام کرده که در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۴ مصادف با ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ یکی از بزرگترین تجمعات ملت بلوچ در شهر گوادر واقع در شرق بلوچستان برای اعتراض به نقض فاحش حقوق بشر و سیاست های نژادپرستانه رژيم جمهوری اسلامی پاکستان را برگزار خواهد کرد.

در همین راستا فعالان سیاسی و‌ حقوق بشری بلوچستان طی بیانیه‌های مختلف از همه مردم بلوچستان در سراسر این سرزمين خواسته‌اند که با حضور در این تجمع ضمن اعتراض به وضعیت موجود و رفتارهای فراقانونی ارتش و حکومت پاکستان در قبال شهروندان بلوچ، صدای افرادی باشند که توسط نيروهای امنيتی پاکستانی ربوده و ناپدیدسازی قهری شده‌اند.

این تجمع بزرگ در حالی قرار است که آخرین يکشنبه ماه جولای برگزار شود که رژیم جمهوری اسلامی پاکستان اخیرا اقدام به فنس کشی در برخی از مناطق شهر گوادر کرده و از عبور و‌مرور شهروندان‌ بلوچ جلوگیری می‌کند.

شهر بندری گوادر در سال های اخیر مورد سرمایه گذاری گسترده و بزرگ کشور چین و همکاری حکومت پاکستان تحت یک طرح استعماری بزرگ با نام سیپک (CEPC) یا “کریدور اقتصادی چین و پاکستان” قرار گرفته و این در حالی است که ملت بلوچ در این منطقه هیچگونه سهمی از سرمایه‌های این منطقه که یکی از قطب های اقتصادی در سواحل بلوچستان می‌باشد، ندارند.

گفتنی است که روز پنجشنبه ٢١ تیر ماه ۱۴۰۳، تجمع هزاران شهروند بلوچ به رهبری بانُک “مهرنگ بلوچ” که در اعتراض به ناپدیدسازی قهری “زهیر بلوچ” برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان به خشونت کشیده شد و زنان و مردان معترض توسط نیروهای امنیتی پاکستان مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که در غرب بلوچستان نیز سیاست های مشابهی از سوی رژيم جمهوری اسلامی ایران در امتداد سواحل بلوچستان در حال اجرا می‌باشد که یکی از این سیاست ها طرح تصرف سواحل بلوچستان موسوم به “توسعه سواحل مکران” می‌باشد و بدنبال آن قرار است میلیون ها نفر غیربومی به شهرک های تازه ساخت این منطقه منتقل شوند و ضمن تغییر بافت جمعیتی بلوچستان، از منابع و سرمایه‌های طبیعی بلوچستان نیز استفاده کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*