اجرای حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

به گزارش رسانک، سحرگاه امروز پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام یک زندانی بلوچ که پیشتر به اتهام قتل یک فرد بسیجی به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی زاهدان به اجرا در آمد.

هویت این زندانی بلوچ، “ادریس جمشیدزهی”، حدودا ۴۵ ساله، فرزند کرمبیک، دارای پنج فرزند و اهل روستای تیغ آپ در بخش دامن از توابع ایرانشهر عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، ادریس در سال ۱۳۹۶ به اتهام قتل یک فرمانده بسیجی بومی و از دوستان قاسم سلیمانی با نام سید عبدالکریم سجادی در ایرانشهر بازداشت شده و از دادگاه انقلاب شعبه دو کیفری زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

گفته می‌شود که ادریس فردی صوفی و مذهبی بود که در روستای محل سکونتش به کشاورزی مشغول بوده و پس از بازداشت در بازداشتگاه، تحت شکنجه وادار به اعترافات اجباری شده اما با این وجود بارها در دادگاه اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده بود.

گفتنی است که روز گذشته آخرین ملاقات قبل از اعدام را با خانواده اش انجام داده بود و مراسم تشییع پیکر وی نیز عصر امروز پنجشنبه در بخش ڈمن (دامن) واقع در شهرستان ایرانشهر برگزار خواهد شد.

سید عبدالکریم سجادی یکی از عوامل بومی بسیج و سپاه در منطقه بزمان و ایرانشهر بود که اقدام به عضوگیری از جوانان بلوچ برای رفتن به جنگ سوریه تحت عنوان مدافع حرم می کرد. وی در فرودین ماه سال ۱۳۹۶ مقابل منزلش واقع در خیابان طالقانی ایرانشهر با اصابت گلوله جان باخته بود.

لازم به ذکر است که در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌ که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*