آزاد شدن دو شهروند بلوچ پس از ۱۰۷ روز شکنجه و اتهامات واهی از زندان مرکزی زاهدان

به گزارش رسانک، روز شنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۳، دو شهروند بلوچ که با اتهامات واهی حمله به خودروی نیروهای نظامی و کشته و مجروح کردن سرنشینان آن در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته شده بودند، پس از گذشت سه ماه و ۱۴ روز از زندان مرکزی زاهدان آزاد شدند.

هویت این دو شهروند بلوچ، “دادمحمد سیاهانی”، معروف به دادشاه، حدودا ۲۵ ساله، فرزند عصا و “رسول‌ بخش سیاهانی”، حدودا ۳۲ ساله، فرزند عبدالکریم، هر دو اهل روستای دهک از توابع شهرستان سراوان عنوان شده است.

این دو شهروند در منطقه ماشکید پس از حمله افراد مسلح به یک دستگاه خودروی نیروهای نظامی سپاه در منطقه دومکی در تاریخ ۲۴ اسفند ماه سال گذشته که چند تن از نیروهای سپاه کشته و زخمی شده بودند در نزدیکی همان منطقه توسط نیروهای امنیتی به اتهام دست داشتن در این حمله، بازداشت و تحت شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات سپاه سراوان قرار گرفتند و پس از چند مدت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان و پس از آن به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بودند.

این شهروندان طی مدت بازداشت ممنوع الملاقات و تماس تلفنی با خانواده بوده‌اند که روز شنبه از زندان بدون توضیحی پس از گذشت ۱۰۷ روز آزاد شدند.

گفته می‌شود که هر دو این افراد در زمان بازداشت تحت شدیدترین شکنجه از جمله بسته شدن به تخت و ضربات کابل و شلاق و ضرب و شتم قرار گرفته و از هر دو تن اعترفات اجباری تحت عنوان عامل حمله به خودروی نیروهای سپاه گرفته و بارها تهدید به اعدام شده‌اند.

گفتنی است که در مدت بازداشت این شهروندان، خانواده‌هایشان بارها با مراجعه به نهادهای امنیتی و قضایی درخواست ملاقات و توضیح در مورد دلیل بازداشت و وضعیت سلامت آنها شده بودند که هیچ پاسخی از سوی مسئولین نگرفته بودند و اطلاعی از مکان و علت بازداشت آنها نیز نداشته‌اند.

لازم به ذکر است که صبح روز ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، حوالی ساعت ۷ یک دستگاه خودروی تویوتا لندکروز نیروهای سپاه در حوالی روستای دومکی سیرکان از توابع شهرستان سراوان هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفته شده بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*