گزارشی از بازداشت شدگان معترض به کشتار سوختبران در بلوچستان/ احراز هویت ۱۳ تن از معترضان بازداشت شده

به گزارش رسانک، در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی بم پشت از توابع شهرستان شستون به سمت سوختبران بلوچ در تاریخ ۴ اسفند ماه ۹۹، شهرهای مختلف بلوچستان شاهد اعتراضات گسترده مردمی نسبت به این جنایت سپاه پاسداران بود. 

این اعتراضات از سه‌شنبه ۵ اسفند ماه در شهر شستون (سراوان) آغاز شد و دامنه آن به سایر شهرهای بلوچستان کشیده شد. 

رژیم جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب این اعتراضات مردمی، علاوه بر قطع اینترنت، صدها نیروی نظامی خود را از سایر استان ها به بلوچستان گسیل داد. 

پس از اعتراضات و برقراری جو نسبتاً آرام، نیروهای امنیتی و نظامی رژیم دست به بازداشت های گسترده زدند. 

برخی گزارش های تأیید نشده حاکی از بازداشت ده ها نفر در شهرهای مختلف بلوچستان است که تاکنون رسانک موفق به احراز هویت سیزده نفر شده است که به شرح ذیل است:

روز سه‌شنبه ۵ اسفند ماه ۹۹، نیروهای اداره اطلاعات شهرستان شستون دستکم سه شهروند را که یکی از آنها کودک بود، بازداشت کردند. 

هویت این افراد “محمد شهرسان زهی” اهل مئگس (مهرستان) فرزند کاهم داد، “عزیز شهرسان زهی” ۱۶ ساله اهل مئگس فرزند لهداد و “محمد درزاده” فرزند عبدالغفور ساکن روستای دزک عنوان شده است. 

روز پنجشنبه ۷ اسفند ماه ۹۹، نیروهای امنیتی شماری از معترضان را در شورو همراه با ضرب و شتم بازداشت کردند که هویت ۴ نفر از آنان محرز شد. 

هویت این معترضان “عبدالجلیل” فرزند ملاحسین، “زکریا” فرزند یارمحمد، “سعید” فرزند یارمحمد و “عمر” فرزند ملاحسین عنوان شده است. 

“عمر” در حالی بازداشت شد که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی دو گلوله به دست و یک گلوله به پایش اصابت کرده بود و در بیمارستان به سر می برد. 

روز جمعه ۸ اسفند ماه ۹۹، نیروهای آگاهی پهره (ایرانشهر) با تیراندازی به سمت معترضان، دستکم ۴ نفر را پس از ضرب و شتم بازداشت کردند. 

هویت یکی از بازداشت شدگان به نام “یحیی شکل زهی” محرز گشته است.

 یحیی در جریان تیراندازی نیروهای آگاهی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه پا مجروح شد.  

روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه ۹۹، “ایرج دهواری” فرزند گل محمد و “عبدالطیف ملک زاده” فرزند محمدامین توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند. 

نیروهای اطلاعات ساعت ۱۰ صبح با یورش به مغازه ایرج و بنگاه اتومبیل عبدالطیف آنها را به اتهام “مشارکت در اعتراضات” بازداشت کردند.

روز شنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۹، “مالک خیری” اهل روستای ابتر از توابع شهرستان پهره توسط نیروهای سپاه پاسداران به اتهام “انتشار ویدیوهای اعتراضات، در فضای مجازی” بازداشت شد.

روز شنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۹ نیروهای اداره اطلاعات با یورش به مغازه” عابد بلوچزهی” اهل بم پشت، فرزند غریب‌شاه، وی را به اتهام مشارکت در اعتراضات مردمی بازداشت کردند. 

بازداشت این شهروند همراه با ضرب و شتم شدید در “آسپیچ” شهرستان شستون صورت گرفت. 

روز یکشنبه ۱۷ اسفند ماه ۹۹ “فرزاد سپاهی” به اتهام تجمع در برابر فرمانداری شستون” توسط اداره اطلاعات سپاه بازداشت شد.

ارگان های امنیتی و نظامی خانواده همه بازداشت شدگان را با تهدید، وادار به سکوت کرده است. از محل نگهداری بسیاری از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست و خانواده ها نگران وضعیت آنها هستند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*