کنار گذاشتن هند توسط ایران از پروژه ریلی

رسانک/ بنا به برخی گزارش‌های رسانه‌ای که از جمله در نشریه “هندو” چاپ هند بازتاب یافته، ایران هند را از پروژه توسعه ریلی بندر چهبار به مرکز بلوچستان شهر دزاپ ، کنار گذاشته است.

این پروژه قرار است چهبار را از طریق ریل به دزاپ و از آنجا به شبکه راه آهن سراسری ایران متصل کند و ترانزیت کالا را به افغانستان و آسیای میانه امکان‌پذیر سازد.

چهار سال پیش ایران و هند و افغانستان این پروژه بزرگ را امضا کردند. با اتصال ریلی بندر چهبار به دزاپ و امتداد آن به شبکه راه آهن ایران، هند قصد داشت با دور زدن خصم دیرین خود پاکستان، ارتباطات اقتصادی خود را با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گسترش دهد.

اکنون ایران، به گزارش منابع رسانه‌ای، طرف هندی را از توافق کنار گذاشته و قصد دارد به تنهایی این پروژه را به اجرا بگذارد. بنا به گزارش “هندو” مسئولان ایرانی به این رسانه گفته‌اند که هند از این پروژه که تا مارس ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، کنار گذاشته شده است و طرف ایرانی قصد دارد با اختصاص حدود ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه توسعه کشور، این پروژه را به تنهایی تکمیل و راه‌اندازی کند.

اقلیم بلوچستان و بنادر آن از استراتژیکی ترین مناطق جغرافیای ایران هستند که چند سالی است توجه رژیم بدان جلب شده است. این در حالی است که ملت بلوچ از این همه قرارداد و تفاهم نامه هیچ سهمی نداشته و زیر سایه رژیم جمهوری اسلامی ایران در وضعیت معیشتی اسفناکی قرار دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*