وضعیت فوق بحرانی کرونا در بلوچستان

به گزارش رسانک ، شیوع گسترده موج پنجم کرونا و کمبود امکانات درمانی، استان بلوچستان و سیستان را در وضعیت فوق بحرانی قرار داده است.

پیک پنجم کرونا در هفته‌های اخیر روند صعودی قابل توجهی داشته است. طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی (آلفا) و هندی (دلتا) است.

کمبود پرسنل پزشکی، کمبود کیت‌های تشخیص کرونا، کمبود اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کمبود اقلام دارویی، نبود سرم در داروخانه‌ها و سهمیه بندی آن در بیمارستان‌ها، کمبود مراکز درمانی و تخت‌های بستری و صف‌های طولانی برای تهیه اقلام غذایی منجر به شیوع گسترده بیماری و افزایش میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا شده است.

گفته می‌شود بیمارستان ها تخت خالی ندارند و بسیاری از بیماران در راهروها بستری شده اند.

همچنین در مرکز بلوچستان شهر دُزاپ ، گورهای دسته جمعی بوسیله بیل مکانیکی در حال کندن است و صف های طولانی دفن جان باختگان کرونا بوجود آمده است.

ناتوانی نظام سلامت در کنترل وضعیت بیماری، وضعیت فاجعه‌بار سیستم بهداشت استان و اختصاص کمترین میزان تخت در برابر جمعیت به استان در ایران، وضعیت کرونا در استان را از مرز قرمز فراتر برده است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی دزاپ، میزان افراد مبتلا به کرونا در استان در اکثر روزها ۱۰ درصد آمار کل مبتلایان کشور است. همچنین حدود ۱۲ درصد از افراد جان‌باخته بر اثر کرونا از استان بلوچستان و سیستان هستند.

در روزهای اخیر آمار جان باختگان بیماری کووید۱۹ در بلوچستان طبق اعلام منابع دولتی دستکم بیش از پانزده نفر بوده که امکان دارد شمار این افراد بسیار بالاتر نیز باشد.

در همین حال برخی از اعضای مجلس ایران از جمله فداحسین مالکی، معین الدین سعیدی و عبدالناصر درخشان با اعلام وضعیت حاد استان، وزیر بهداشت را مقصر اصلی شیوع گسترده کرونا دانست.

پیشتر نیز “حسین‌علی شهریاری” در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، استاندار بلوچستان و سیستان را عامل اصلی اوج‌گیری پیک پنجم کرونا اعلام کرده بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*