وجود ۹۳ هزار زن سرپرست خانوار در بلوچستان/افزایش ۲۶ درصدی زنان سرپرست خانوار طی دهه‌های اخیر

به گزارش رسانک، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بلوچستان و سیستان از افزایش شمار زنان سرپرست خانوار طی دهه‌های اخیر خبر داد.

زهرا ابراهیمی گفت: گزارش آمارهای رسمی در ارتباط با زنان سرپرست خانوار نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر تعداد خانوار دارای سرپرست زن افزایش حدود ۲۶.۸ درصدی داشته است و بلوچستان و سیستان با ۲۰.۱ درصد بیشترین زنان گروه یاد شده را به خود اختصاص داده‌ است، بطوریکه اکنون بلوچستان ۹۳ هزار زن خود سرپرست دارد.

بنابر اظهارات وی، به طور کلی جمعیت فعال زن سرپرست خانوار  رشد ۲۳.۶ درصدی داشته و جمعیت شاغل زنان خانوار نیز در بازه مذکور با رشد ۲۳.۱ درصدی همراه بوده است.

مدیرکل دفتر امور زنان استانداری بلوچستان و سیستان با اشاره به توسعه نیافتگی فراگیر منطقه به عنوان محوری‌ترین دلیل به گسترش شمار زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: در حقیقت این فقر است که توانمندی زنان را در مواجهه با مسایل معیشتی با مشکل روبرو ساخته است. بسیاری از زنان استان به ویژه ساکنان روستاها و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای به دلیل فقدان تحصیلات دانشگاهی و مهارت‌های زندگی و همچنین شغل مناسب از امنیت مالی بی‌بهره بوده و در تامین اصلی‌ترین مایحتاج زندگی به همسران خود وابستگی شدید دارند و مسائلی نظیر اعتیاد به چالش های پیرامون آنان دامن زده است. 

ابراهیمی افزود: همچنین پاندمی کرونا نیز محدودیت‌های این گروه از زنان را بیشتر کرده و با تغییر مناسبات اجتماعی و اقتصادی متاثر از این بحران، زنان بلوچستان برای امرار معاش با مشکلات زیادی روبرو شده است.

وی عنوان کرد: این گروه از زنان اغلب با عوامل آسیب‌زایی همچون تبعیضات فرهنگی، ضعف دسترسی به فرصت‌های شغلی، بی‌سوادی یا کم‌سوادی، نداشتن درآمد مستمر و مشکلات روحی و روانی مواجه هستند.

این مقام استانداری بلوچستان، عدم ثبت رسمی ازدواج‌های سنتی و شرعی را از مشکلات دیگر در این زمینه تلقی کرده و اظهار داشت: این گونه ازدواج‌ها بار مضاعفی را بر دوش زنان خواهد گذاشت، چرا که اکثریت کسانی که به صورت سنتی ازدواج می‌کنند از دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند و علاوه بر اینکه بد سرپرست تلقی می‌شوند، در صورت طلاق یا فوت همسر، باز هم از منظر قانونی هیچ‌گونه حقوقی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: بلوچستان و سیستان جزو چهار استان نخست کشور در تعداد ازدواج دختران در سنین پایین است، که علاوه بر این که پدیده کودک مادری را رقم می‌زند، در صورت ترک همسر، سن زنان خود سرپرست را به زیر ۲۰ سال می‌رساند که خود مقدمه‌ای برای افزایش مشکلات این گروه از زنان است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*