واکنش مولوی گرگیج در خصوص طرح تقسیم بلوچستان و اظهارات حبیب الله دهمرده

به گزارش رسانک، روز جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰، امام جمعه اهل سنت آزاد شهر استان گلستان در اعتراض به طرح تقسیم بلوچستان واکنش شدید نشان دادند.

مولوی محمدحسین گرگیج با بیان این که ” هر وقت نام خلیج فارس را از نقشه ایران تغییر دادیم بعد می توانیم نام بلوچ و بلوچستان را از جغرافیای ایران حذف کنیم”.

امام جمعه اهل سنت آزاد شهر ضمن محکومیت اظهارات تفرقه افکنانه حبیب الله دهمرده پیرامون تقسیم استان بلوچستان و سیستان، توبه و عذرخواهی از مردم را بر وی واجب و فرض دانست.

وی افزود: “چند سال پیش از این در خصوص تجزیه و تقسیم استان بلوچستان و سیستان اظهاراتی شد که با واکنش ما و سایر علما، فرهیختگان و مردم روبرو شد اما مثل اینکه برخی افراد غرض دارند زیرا نامی که از ابتدا برای سرزمین و اقلیمی در نظر گرفته شده است چطور می توان آن را تغییر داد؟!”

مولوی گرگیج در ادامه تصریح کرد: “استعمارگران انگلیس جهت پراکندگی ملت بلوچ، بلوچستان را به سه بخش در کشورهای جغرافیای ایران، افغانستان و پاکستان تقسیم کردند؛ این سخن بنده را همه بشنوند بلوچستان و سیستان دوقلوی به هم چسبیده هستند و جدا کردن آنان مثل لاله و لادن منجر به مرگشان می‌شود لذا تجزیه این استان سبب بروز مصیبت می‌شود؛ ما به جای تقسیم استان ها و تغییر نام های مناطق برای مردم خدمت کنیم، برای لرستان که کوچکترین استان کشور است چه خدماتی انجام شد؟! وضعیت آنان را در زلزله اخیر شاهد بودیم.”

وی افزود: “حال اگر استان بلوچستان و سیستان را تجزیه کنیم چه خدمتی انجام می دهیم؟! قطعا خدمتی در کار نیست اگر فردی قصد خدمت دارد بلوچستان و سیستان را همین‎گونه که باقی مانده است آباد کند؛ ما روی تغییر نام بلوچستان با هم درگیر هستیم که بلوچستان بگوییم یا سیستان؟! مَکُران بگوییم و یا ولایت؟! در حالی که از آن سو مردم از گرسنگی تلف می شوند؛ قبل از این یکی از نمایندگان گفته بود اگر مردم گرسنه هستند کلیه های خود را بفروشند و امرار معاش می‌کنند، آیا پاسخ مردمی که مرز بر روی آنان جهت امرار معاش بسته است این‎گونه می باشد.”

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش خاطرنشان ساخت: “هر شهروندی چه سیستانی یا بلوچ است اگر ریشه اصیلی دارد برای تجزیه بلوچستان و سیستان کوشش نمی کند زیرا ما اعضای یک پیکریم؛ در حالی که همه طوایف کوچک و بزرگ و شریف بلوچستانی و سیستانی در مخالفت با اين طرح بیانیه داده اند هنوز هم تا این اندازه بی حیا باشیم و بر اظهارات گذشته خود پافشاری کنیم.”

مولوی گرگیج خطاب به کسانی که دنبال تقسیم بلوچستان و سیستان هستند گفت: “ان شاءالله این کار در توان شما نیست از اين رو به دنبال فتنه گری و اختلاف نباشید؛ مردم را به خاطر تغییر نام استان به جان هم نیندازید که موجب درگیری و خونریزی شود، مردم بلوچستان و سیستان با هم برادر هستند و در کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی کرده اند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*