واکنش مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مرکز بلوچستان به نقض حقوق بشر در ایران/ ابراز نگرانی از بازداشت‌های اخیر در کوردستان و اجرای احکام اعدام در بلوچستان

به گزارش رسانک، روز جمعه ۱۷ بهمن ماه ۹۹، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مرکز بلوچستان، شهر دُزاپ در خطبه های نماز جمعه نسبت به دغدغه های موجود شهروندان و اقلیت ها در ایران واکنش نشان داد.

مولوی عبدالحمید به رعایت «حقوق زندانیان» تاکید کرده و گفت: ”زندانیان هم انسان هستند و حق دارند حرف بزنند و از خود دفاع کنند. لذا حقوق زندانیان باید رعایت شود. امروز سازمان‌های حقوق بشری علیه ما اعتراض می‌کنند. چه اشکالی دارد که ما درِ زندان‌های خود را باز کنیم و شرایط را برای بازدید نمایندگان حقوق بشر از زندان‌ها فراهم کنیم؟“

همچنین مولوی عبدالحمید آزادی موسوی و کروبی را خواستار شده و در مورد اعترافات اجباری که از زندانیان گرفته می شود گفت: هر اعترافی که به زور و یا تعزیری گرفته شود مغایر با قوانین اسلام است. از دیدگاه شریعت اسلام قاضی نمی‌تواند بر اساس اعتراف‌ گیری‌ های اجباری حکم صادر کند. چنانکه مشخص نیست احکام اعدام برخی افراد تحت چه شرایطی صادر شده و چگونه از آنان اعتراف گرفته شده است؛ مشخص نیست آیا روند دادرسی عادلانه بوده یا خیر.

امام جمعه دزاپ با انتقاد از عدم انتقاد پذیری رژیم ایران گفت: اگر بنده در زمینه تأمین آزادی‌ها اختیاراتی می‌داشتم چنان عمل می‌کردم که ما با سازمان‌های حقوق بشر رقابت کنیم. اگر بنده اختیار می‌داشتم اجازه نمی‌دادم مخالفین بنده حتی یک روز هم در زندان بمانند، بلکه دستور آزادی همه را صادر می‌کردم و می‌گفتم از بنده انتقاد کنید.

امام‌جمعه دزاپ «آزادی بیان» را از مهمترین اقتضائات «جمهوریت» دانسته و گفت: مردم ایران به سیستم حکومتی «جمهوری اسلامی» رأی داده اند؛ جمهوریت یعنی حرف و انتقاد در آن آزاد است و مردم ولی‌نعمت هستند و سرنوشت را تعیین می‌کنند و اسلامیت هم یعنی قوانین باید اسلامی باشد. لذا ما باید بررسی کنیم که تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده‌ایم؟

وی افزود: «به نظر بنده قوای سه‌گانۀ نظام (دولت، مجلس و قوه قضائیه) باید بحث آزاد و تریبون آزاد بگذارند و حتی معتقدم علی خامنه ای هم اجازه بدهد مردم بتوانند با ایشان ملاقات کنند. بنده مدت مدیدی؛ شاید نزدیک بیست سال است که نتوانستم با او از نزدیک به‌صورت گفتمانی دیدار کنم.»

همچنین مولوی عبدالحمید از ممنوعیت کاندیداتوری اهل سنت در ریاست جمهوری انتقاد کرده و اولین گام در راستای رفع تبعیض را برداشتن این بند از قانون اساسی دانست.

امام جمعه دزاپ در ادامه گفت: «چهل‌ و دو سال از تدوین قانون اساسی می‌گذرد، تجربه ثابت کرده که بسیاری از بندهای آن مفید نبوده و جواب نداده‌اند و نیاز به تغییر دارند. ما باید به سوی تکامل حرکت کنیم و امیدواریم در انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری حداقل یک کاندیدای اهل‌سنت داشته باشیم.»

مولوی عبدالحمید در مورد بازداشت‌های اخیر در کوردستان گفت: «اخیرا در کوردستان دستگیری‌ها و بازداشت‌هایی صورت گرفته است و از آنجایی که علت این بازداشت‌ها معلوم نیست ما نگران هستیم. از مسئولین می‌خواهیم که هرچه زودتر وضعیت آنان را مشخص کنند.»

وی در مورد اعدام های گسترده در بلوچستان نیز گفت: «از دیدگاه شریعت و قانون اسلام کسی که مرتکب قتل نشده، یا در یک گروه مسلحانه رفته ولی قبل از دستگیری و یا در زندان پشیمان شده است، نباید اعدام بشوند، بلکه در زندان نگهداری شوند تا اصلاح شوند. ما باید همان رفتاری را که حضرت محمد با مخالفان خود داشتند داشته باشیم.»

وی افزود: «بسیاری از قوانین جزایی کشور به‌ ویژه قوانین مربوط به مواد مخدر نیاز به تجدید نظر و اصلاح دارند.»

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*