مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی: حفظ استقلال مساجد و مدارس دینی خواستۀ شیعه و سنی است/ نگاه امنیتی و سیاسی از مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت برداشته شود

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۰ بهمن ماه ۹۹ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه شهر دُزاپ در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نقش‌آفرینی مساجد و مدارس دینی در برقراری وحدت و تأمین امنیت، بر لزوم “حفظ استقلال مساجد و حوزه‌های علمیه” و “برداشته‌شدن نگاه‌های امنیتی از مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت” تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: مساجد و مدارس دینی مرکز ثقل استان بلوچستان و سیستان هستند که در حفظ وحدت و امنیت بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

مدیر دارالعلوم دزاپ ادامه داد: ایجاد وحدت و انسجام و اخوت بین مردم از وظایف ذاتی علماست. روزی یکی از عزیزانِ دوراندیش و بابصیرت از کشورهای همجوار به دزاپ آمده بود و به بنده گفت: کاش ما هم در منطقۀ خودمان یک «دارالعلوم» می‌داشتیم که شاهد تفرقه و ناامنی نمی‌بودیم.

امام‌جمعه دزاپ در ادامه بر لزوم “حفظ استقلال مساجد و مدارس دینی” تاکید کرده و گفت: یکی از بزرگترین خواسته‌های عموم مردم اعم از شیعه و سنی آن است که نسبت به مساجد و مدارس دینی دیدگاه امنیتی و سیاسی وجود نداشته باشد. همچنین خواستۀ عموم مردم آن است که مساجد و مدارس دینی، دولتی نباشند بلکه مردمی و مستقل باشند و استقلال مساجد و مدارس دینی حفظ شود؛ حفظ این استقلال بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مولوی عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به تخریب فنداسیون مسجد جامع پهره، اظهار داشت: اخیرا در پهره اتفاقی افتاد که گلایه‌هایی را به دنبال داشت. درخواست بنده از نماینده علی خامنه ای و نماینده عالی دولت و دیگر دست‌اندرکاران در بلوچستان و سیستان آن است که موضوع پهره با تدبیر و دوراندیشی حل‌ و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین استانی که از جاهای دیگر آمده‌اند، گزارش‌هایی را که به آنها داده می‌شوند باور می‌کنند، درحالی‌که اگر این گزارش‌ها از طریق روحانیون و مردم استان تحقیق و بررسی شود مشخص می‌شود که صحت ندارند و مساجد و مدارس دینی در استان در جهت وحدت و اخوت هستند.

خطیب جمعه دزاپ در ادامه با اشاره به “تنوع ملی و مذهبی” و “قرابت و خویشاوندی تاریخی و ناگسستنی بین بلوچ و سیستانی” در بلوچستان و سیستان، خاطرنشان کرد: مردم بلوچ و سیستانی قرون متمادی با اخوت و برادری کنار هم زندگی کرده‌اند و با هم قرابت و خویشاوندی تاریخی و ناگسستنی دارند که برای دفاع از یکدیگر از مال و جان خود مایه گذاشته‌اند.

مولوی عبدالحمید در پایان بر لزوم دفاع نمایندگان استان از حق مردم تاکید کرده و گفت: درخواست ما از نمایندگان دزاپ و سایر نمایندگان استان آن است که از حق این مردم که توانایی دفاع از منافع خود را ندارند دفاع کنند تا ظلمی در حق آنان نشود. ما قانون را قبول داریم اما متاسفانه برخی از مدیران سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*