مشاهده “مَمّ سیاه بلوچستانی” در کوه های شهرستان گه

به گزارش رسانک، یک قلاده مَمّ (خرس) سیاه بلوچستانی که از حیوانات در حال انقراض جهان به شمار می‌رود روز دوشنبه ۲ فروردين ماه ۱۴۰۰ در کوههای شهرستان گِه مشاهده شده است. 

@rasanknews 

این حیوان نایاب در کوههای مناطقی مانند گِه، پنوچ، بشکرد و رودان زندگی می کند. مم (خرس) بلوچستانی در شرایط عادی بیشتر گیاه خوار است و از میوه درختان بومی از جمله کنار، نخل وحشی، خرما و عسل تغذیه می کند اما با توجه به اینکه تمامی منابع غذایی موجود در طبیعت این منطقه بر اثر خشکسالی از بین رفته، ناچار است گاهاً برای تامین تغذیه خود به گله بزها و گوسفندان حمله کند.

ملت بلوچ همواره نسبت به حیوانات و محيط زيست بلوچستان اهمیت قائل شده اند ولی در سال‌های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی خطر انقراض این سرمایه های بلوچستان به خر افتاده است. 

از سوی دیگر عدم وجود تدابیر لازم جهت حفظ اینگونه نایاب توسط مسئولان دولتی، نگرانی فعالان محیط زیست بلوچ را بیش از پیش کرده است. از جمله ی عدم مسئولیت پذیری مسئولین و رژیم جمهوری اسلامی ایران می توان به ساخت راه در محل زندگی مَمّ سیاه بلوچستانی در حوالی کوه “گَٹ” اشاره کرد که در سال گذشته با واکنش و مخالفت شدید فعالان محیط زیست بلوچستان مواجه شد. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*