محرومیت بی شناسنامه ها از دریافت واکسن کرونا و خدمات درمانی در بلوچستان

در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در استان بلوچستان و سیستان افزایش قابل توجهی در هفته های اخیر داشته، بسیاری از مردم بی شناسنامه که تاکنون آمار دقیقی در خصوص تعداد آن ها اعلام نشده است، از دریافت واکسن محروم مانده اند.

این افراد همچنین به دلیل محروم ماندن از بیمه درمانی اغلب به دلیل نداشتن توان مالی کافی از مراجعه به مراکز درمانی امتناع می کنند. علاوه بر این در استان بلوچستان و سیستان برخی از شهروندان به دلیل نبود مراکز درمانی در شهر و روستای خود، مسافت طولانی و ناهموار بودن راه‌ها برای مراجعه به مراکز درمانی، از دریافت واکسن کرونا و خدمات درمانی محروم مانده اند.

گفتنی است که آمار مشخصی از تعداد بی‌شناسنامه‌های بلوچستان وجود ندارد، اما در برخی ارزیابی‌ها تا ۱۰۰ هزار نفر عنوان شده‌ است که به‌ گفته نماینده پیشین شهر دُزاپ، ۳۰ درصد از این افراد در این شهر زندگی می‌کنند.

بی‌شناسنامه‌ها دغدغه‌شان فقط واکسن نیست. درمان‌های سنگین بیماری کرونا هم روی دوش‌شان سنگینی کرده و آزارشان می‌دهد. شناسنامه که نباشد، بیمه نیست و بیمه که نباشد، هزینه‌های درمان سر به فلک می‌گذارد.

پزشکان استانی می‌گویند کمترین هزینه برای درمان یک بیمار سرپایی کرونا، شامل یک دارو و سرم ساده حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

بنا به‌گفته مدیرکل ثبت احوال استان بلوچستان و سیستان از سال ۹۲ تاکنون به پرونده بیش از ۹ هزار خانواده فاقد شناسنامه رسیدگی شده که نتیجه آن صدور حدود ۳۰ هزار شناسنامه برای تعدادی از آنهاست. در این میان بیش از هزار و ۵۰۰ پرونده رد تابعیت شده‌اند. در سال ۹۹ نیز ۸۰۳ خانواده متقاضی در کمیسیون فاقدان شناسنامه استان پرونده باز کردند که ۲ هزار نفر از آنها موفق به دریافت شناسنامه شده و تابعیت مربوط به ۳۱۱ پرونده نیز رد شده است. با وجود این همچنان تعداد زیادی از ساکنان حاشیه شهرها و روستاهای بلوچستان بی‌هویت مانده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*