صدور ۹ حکم اعدام و ۴۵ سال زندان برای ۱۲ زاندانی اهل تسنن در مشهد

به گزارش رسانک به نقل از هرانا، ۹ زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در پرونده‌هایی جداگانه توسط دادگاه انقلاب مشهد به اعدام و سه تن دیگر هر کدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

بر اساس این احکام که توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی در سال ۹۸ صادر و ابلاغ شده است، حمید راست بالا، فرهاد شاکری، کبیر سعادت جهانی، محمدعلی آرایش، عیسی عیدمحمدی، تاج محمد خُرمالی، حکیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج از بابت اتهامات “بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران” به اعدام، حسین وارسته سلیمانی به اتهام “بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش” به اعدام و محمدرضا شیخ احمدی، عبدالباسط اورسن و مرتضی فکوری به اتهام “بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش” هر کدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

حکم اعدام این افراد یکسال قبل صادر شده است با این حال برخی خانواده های آنان تا حدود دو ماه قبل از آن بی‌خبر بودند و پس از آن نیز با وعده رسیدگی منصفانه به پرونده سکوت اختیار کردند.. حال پس از گذشت یک سال از صدور حکم و به دلیل عدم تغییر حکم صادره و بلاتکلیفی با خانواده این افراد امیدوارند با اطلاع‌رسانی از این پرونده تغییری در وضعیت عزیزان خود حاصل کنند.

گفتنی است این شهروندان در روند دادرسی به وکیل منتخب دسترسی نداشته و از فرصت دفاع عادلانه در دادگاه محروم بوده‌اند.

پس از صدور حکم اعدام حدود ۱۱ ماه پیش پرونده آنان جهت تصمیم‌گیری نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد و کماکان در انتظار صدور رای نهائی است.

این افراد در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری شدند. آنان از حدود ۴ سال پیش در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برند. بازپرس اول پرونده‌ها قاضی حسن حیدری و بازپرس دوم این پرونده‌ها قاضی بازرگانی منش بوده است.

نسبت دادن اتهام عضویت در گروه “حزب الفرقان” به این شهروندان در حالی است که به گفته این افراد، گروه مذکور از سال ۷۱ الی ۷۶ در ایران فعالیت داشت و تمامی آنان طی این سال‌ها بصورت میانگین ۱۰ تا ۱۲ ساله بودند.

یک منبع مطلع از شرایط این شهروندان به هرانا گفت: “حسن حیدری، بازپرس اول پرونده خود شخصا آنان را با شلاق شکنجه و تهدید می‌کرد. همچنین فرهاد شاکری در اعتراض به بلاتکلیفی خود به مدت ۴ ماه و ۱۷ روز دست به اعتصاب غذا زده بود اما مسئولان نسبت به خواسته های وی بی توجه بودند و تنها به او سرم تزریق می‌کردند و به همین روش زنده نگه داشته می‍‌شد تا حکم اعدام برای او صادر کنند!”
حسین وارسته سلیمانی مدعی است پس از گرفتن تامین از سوی سپاه از افغانستان وارد ایران شده است اما برخلاف تامین داده شده بازداشت و نهایتا به اعدام محکوم شده و حکم وی در دیوان عالی کشور تایید شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*