سیاست فقر تحمیلی توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران در بلوچستان

رسانک/ بلوچستان با آنکه یکی از غنی ترین سرزمین های منطقه خاورمیانه از لحاظ شاخص های توسعه و آبادانی و نیز منابع طبيعی و زیرزمینی میباشد ولی برخی سیاست های رژیم های حاکم در چند دهه اخیر ایران باعث شده تا ساکنان این سرزمین تبدیل به فقیرترین و محروم ترین مردمان شوند، بطوریکه از عوامل عمده حجم بالای بیکاری و درآمد پایین و دلیل محرومیت بلوچستان و سیستان نوع نگاه این حاکم بوده است.

در همین حال نماینده حکومت در شهرستان #واش، آقای اسماعیل حسین زهی، با بیان اینکه بسیاری از مردم بلوچستان و سیستان با یارانه زندگی می گذرانند گفت: ایجاد اشتغال تنها راه محرومیت‌زدایی از استان بلوچستان و سیستان است.

وی افزود: در زمینه ایجاد اشتغال می‌توان روی بخش معادن و همچنین کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد.

او در بیان دلایل این حجم از محرومیت گفت: همه چیز در یک موضوع خلاصه می‌شود؛ نبود اشتغال، بیکاری و درآمد پایین شهروندان باعث محرومیت و سطح پایین زندگی در این استان شده است.

این در حالی است که بلوچستان به خودی خود نه تنها منطقه محرومی نیست بلکه سرزمین بسیار غنی نیز میباشد و این حجم بالای محرومیت کنونی بستگی مستقیم به نوع نگاه حاکمیت ایران دارد.

این نماینده مجلس در توضیح اینکه چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد، گفت: برای ایجاد اشتغال زمینه‌های مناسبی وجود دارد. در بخش صنعت و معدن، استان کمبود‌های جدی دارد، حال آنکه ظرفیت ایجاد معادن وجود دارد و اگر معادنی مانند سیمان فعال شوند، می‌توان درصد بالایی شغل برای افراد ایجاد کرد.

نیم نگاه مسئولان به منابع طبیعی و زیرزمینی بلوچستان نشانگر آن است که آنها پتانسیل های بالقوه اقتصادی بلوچستان را بخوبی میدانند ولی از سرمایه‌گذاری در این بخش ها یا جلوگیری می کنند و یا آن را به غیربومیان تحویل می دهند که هیچ نفعی برای مردم بلوچ و صاحبان اصلی این منابع نمی رسد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*