سوختبران قاچاقچی نیستند!

✍️بشار زین الدینی

سالیانی درازیست که نگاه بالا به پایین رژیم حاکم در ایران ملت بلوچ را مجبور به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و معضلات زیادی کرده است. از بیکاری، فقر تحمیلی و محرومیت تا انگاشته شدن به عنوان شهروند درجه سه در ایران تنها جزئی از این مشکلات بوده اند.

در سال های قبل از شورش سال ۱۳۵۷ که علی خامنه‌ای در یکی از روستاهای بلوچستان در تبعید به سر میبرد، ملت بلوچ بواسطه فرهنگ والای میارجلی (پناهنده پذیری) از وی استقبال کردند. اما او در عوض نه تنها هیچ کمکی به بهتر شدن وضعیت این سرزمین و مردمانش که بواسطه تبعیضات رژیم پهلوی تحمیل شده بودند؛ نکرد بلکه خود بلای جان بلوچستان و ملت بلوچ شد.

علی خامنه‌ای و حکام ایران دنباله رو همان سیاست رژیم قبلی در بلوچستان شدند. او پس از به قدرت رسیدن کمر برای نابودی فرهنگ، زبان و تاریخ بلوچستان بست تا جایی که امروز، قشر عظیمی از مردم برای ادامه حیات دادن، مجبورند تا جانشان را کف دست گذاشته و سوختبری کنند.

سوختبرانی که سالانه شاهد کشته و مجروح شدن صدها نفر میباشیم. تیراندازی های بدون ضابطه و مستقیم نظامیانی که صد در صد غیربومی بلوچستان هستند نتیجه نگاه رژیم جمهوری اسلامی ایران و شخص علی خامنه ای است که نسبت به ملت مهمان نواز بلوچ دارد و سرزمینی که به اصطلاح رهبر ایران، نه امکان اشتغال را فراهم کرده و نه از منابع طبیعی اش سهمی را برای مردم بلوچ باقی گذاشته است.

رژیم حاکم با نابود کردن پایه های کار و اشتغال در بلوچستان، خود از عوامل اصلی بیکاری و تن به سوختبری دادنِ افراد و جوانان بلوچ می‌باشد.

اتحاد و همبستگی در کنار مبارزه مسالمت‌آمیز و مدنی می تواند ملت بلوچ را از این همه مشکلات و معضلات رهایی دهد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*