زنده گیری و فروش حیات وحش؛ دردناک ترین تخلف محیط زیستی

رسانک/ وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست بلوچستان و سیستان گفت: پهناوری بلوچستان و گستردگی و دوری مناطق و زیستگاه ها از هم، وجود اقلیم های متفاوت و متنوع و توپوگرافی های سخت در این خطه، تنوع کم نظیر گونه های حیات وحش از قبیل خرس سیاه بلوچستانی، گانڈو، پلنگ و …، شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی شمال بلوچستان و وجود نوار ساحلی و اتصال استان به دریا و اقیانوس و …شرایط یگان محیط زیست را متفاوت کرده است.

@rasanknews 

پورمردان ادامه داد: تنوع دیده بانی های یگان حفاظت محیط زیست از جمله دیده بانی های سیار، گشت های شبانه روزی، بیتوته های بلند مدت در زیستگاه ها، محیط بانی ها و … از جمله چالش های یگان در فصول مختلف سال است، همزمان با بحران های خشکسالی و آتش سوزی در بستر تالاب ها و زیستگاه ها، شروع فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذران و صیدهای ترال و آلودگی های صنایع در سواحل و … از دیگر وظایف یگان حفاظت محیط زیست محسوب می شود.

این مقام مسئول گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۸۵ قطعه از انواع گونه های حیات وحش از متخلفان کشف شد و تمامی متخلفان تحویل قانون شدند. زنده گیری و فروش حیات وحش یکی از دردناک ترین تخلف های محیط زیستی است، به گونه ای که در این سال تعداد ۶۶۹ قطعه از انواع گونه های حیات وحش از سوداگران مرگ طبیعت، کشف و در مراکز نگهداری مراقبت و یا رهاسازی شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۳۰۷ مورد تخلف و شکار گونه های حیات وحش با انجام گشت زنی و مراقبت های شبانه روزی، قبل از وقوع در طبیعت کشف و شناسایی شد و ضمن ممانعت از شکار، افراد خاطی به دستگاه قضایی تحویل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همچنین ۸۳ قبضه اسلحه در زمان شکار و یا قبل از وقوع شکار از متخلفان و در این مدت تعداد ۷۶۸ قطعه ادوات شکار از جمله، دام زنده گیری، تور صیادی و زنده گیری و …. شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*