دولت نتوانسته است رضایت اهل‌سنت را جلب کند

رسانک/ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه دزاپ امروز جمعه ۱۰ مرداد ماه ۹۹ در مراسم نماز عید قربان، با بیان اینکه در دو دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی نه‌ تنها شایستگان اهل‌سنت در کابینه دولت مشارکت داده نشدند بلکه حتی پست مشاور رئیس‌جمهوری هم حذف شد، تصریح کرد که «دولت تدبیر و امید نتوانسته است رضایت اهل‌سنت را جلب کند».

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: در آخرین سال دولت تدبیر و امید به ریاست جناب آقای دکتر روحانی قرار داریم. جامعۀ اهل‌سنت گلایه‌‌هایی از دولت آقای روحانی دارند که بنده این گلایه‌ها و درخواست‌ها را مطرح می‌کنم تا مسئولین بشنوند و برای آنها چاره‌ای بیندیشند.

مولوی عبدالحمید گفت: بیش از چهل سال است که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شده و نظام جمهوری اسلامی در ایران استقرار یافته است. جامعه اهل‌سنت که دومین جمعیت کشور است نیز انقلاب و نظام را در این مدت همراهی کرده و در تمامی صحنه‌ها از جنگ گرفته تا دفاع از تمامیت ارضی ایران چه در مرزهای کشور برای صیانت از مرزها و چه در صحنه‌های دیگر و عرصه‌های سیاسی، آنچه را که وظیفه خود دانسته، انجام داده است.

وی افزود: نخبگان‌ اهل‌سنت از اوایل انقلاب در تلاش بوده‌اند که با گفتمان و مذاکره اهل‌سنت به‌کار گرفته شوند. اگرچه یکی از بندهای قانون اساسی این است که رئیس‌جمهور باید از مذهب رسمی کشور باشد؛ یعنی اهل‌سنت نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد، که البته ما بر این اصل انتقاد داریم و معتقدیم این از مواردی است که جواب نداده و باید تغییر کند، اما در هیچ جای قانون اساسی مطرح نشده است که اهل‌سنت نمی‌تواند وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهور یا استاندار و سفیر باشد. از نگاه قانون اساسی سایر مسئولیت‌ها برای اهل‌سنت منعی ندارند، اما متاسفانه در طول این چهل سال از شایستگان اهل‌سنت استفاده نشده است.

امام جمعه دزاپ بیان داشت: جناب رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه یکی دو نفر سفیر از اهل‌سنت تعیین کردند، اما تا کنون معاون رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر و استاندار از اهل‌سنت نبوده است و اگر از اهل‌سنت افرادی در مسئولیت‌های بالا بکار گرفته شده‌اند هم در حد پست‌های محدودی بوده و بعد از مدتی کنار گذاشته شده‌اند. همچنین بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی استانداری از اهل‌سنت در سطح ایران تعیین نشده است.

وی ادامه داد: اهل‌سنت ایران گلایه‌مند هستند که با وجود اینکه خوب به صحنه آمدند و با انسجام به آقای روحانی رای دادند تا به حقوق قانونی و شهروندی خود برسند و رایشان هم تاثیرگذار بود به طوری که برای همه آشکار شد که اهل‌سنت رأی برنده جناب دکتر روحانی در انتخابات بوده است، اما در دوره‌های دهم و یازدهم ریاست‌جمهوری اتفاق خاصی نیفتاد و حتی پست مشاور رئیس‌جمهوری که در گذشته وجود داشت نیز حذف شد.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: وزرای محترم دولت نیز توجه خاصی به اهل‌سنت نداشتند. اگرچه در برخی موارد افرادی به‌کار گرفته شده‌اند اما جای اهل‌سنت در بدنۀ وزارتخانه‌ها و ادارات کل در مراکز استان‌های سنی‌نشین خالی است. در ادارات کل مناطق سنی‌نشین ممکن است از دویست یا سیصد نفر، پانزده یا بیست نفر اهل‌سنت باشند و دولت نتوانسته است رضایت اهل‌سنت را جلب کند و جامعۀ اهل‌سنت از این بابت از دولت گلایه دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*