خبرنامه ماه جون ۲۰۲۰ رسانک

١_ در تاريخ ۱۰ خرداد ماه ۹۹ یک زن ۲۳ ساله که برای نجات فرزندش از غرق شدن در محدوده روستای فیروزه ای در شمال بلوچستان وارد آب شده بود، غرق شد.

٢_ در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۹۹ افراد مسلح ناشناس به سمت یک شهروند بلوچ به نام “مسلم رئیسی” تیراندازی کرده و از محل متواری شدند. مسلم که چندی پیش از این حادثه در منطقه مرزی ماشکید شهرستان شستون در اعتراض به مین گذاری سپاه، با نیروهای این ارگان درگیری لفظی داشت، در این تیراندازی زخمی شد.

٣_ در تاريخ ۱۴ خرداد ماه ۹۹ در پی تعقیب و تیراندازی مستقیم به یه خودروی حامل اسپیلت، توسط نیروهای انتظامی پاسگاه مومان در محور چهبار به گِه خودرو تحت تعقیب واژگون و با برخورد به یک خودروی گذری باعث کشته شدن چهار عضو یک خانواده شد.

۴_ نمایندگان بلوچِ حاکمیت در استان بلوچستان و سیستان پس از مطرح کردن طرح تقسيم بلوچستان از طرف نماینده تندرو و افراطی، حبیب‌ الله دهمرده، با این طرح ضد هویتی مخالفت کردند.

۵_ در تاریخ ۱۵ خرداد ۹۹ یک زندانی بلوچ به نام نصرالله نارویی فرزند احمد شاه ساکن مازندران به اتهام مواد مخدر در زندان بیرجند اعدام شد.

۶_ گشتی های ستاد معین بنیاد مسکن در شهرستان چهبار در تاريخ ۱۵ خرداد ۹۹، شبانه به خانه ای کپری یورش برده و ضمن تخریب سرویس بهداشتی صاحب خانه را نیز تهدید به تخریب خانه اش کردند.

۷_ در تاریخ ۱۶ خردادماه ۹۹ کودک پنج ساله ای نام عبدالرئوف فرزند مسلم اهل روستای “دَپ” از توابع شهرستان کسرکند، بخش ساربوگ غرق شد و جان خود را از دست داد.

۸_ مولوی عبدالمالک ملکی پور امام جمعه کنرَک در سخنرانی شجاعانه ای در تاریخ ۱۶ خرداد ماه ۹۹ خواستار الحاق سرزمین های منفک شده از بلوچستان و الحاق شده به استان های خراسان ،کرمان و هرمزگان شد.

۹_ در تاریخ ۱۶ خرداد ماه ۹۹ جسد یک مرد سالمند به نام گاجی درزاده در سد جوانکان شهر گِه پیدا شد. او بوسیله لُنگ بلوچی توسط افراد ناشناس خفه شده بود.

۱۰_ صبح روز ۱۷ خرداد ماه ۹۹ ماموران دریابانی هرمزگان به بهانه کشف قاچاق سوخت به منازل مردم در بندر کلاهی هجوم آوردند که با مقاومت مردم روبرو شدند.

۱۱ _ در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۹۹ سه نفر از اعضای یک خانواده در شهرستان نصرآباد، محدوده روستای “دهنو گلمیر” در رودخانه غرق شدند. در این حادثه دو نفر توسط مردم محلی نجات داده شدند و نفر سوم جان باخت.

۱۲_ در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۹۹ دو جوان بلوچ توسط نظامیان در شهر دُزاپ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که سنگ اندازی مردم به سمت نظامیان، آنها را مجبور به فرار کرد.

۱۳_ در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۹۹ یک مزرعه گندم در منطقه نجف آباد شهرستان واش طعمه حریق شد و محصولات کشاورزیِ ده هکتار را نابود کرد.

۱۴_ در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۹۹ در ادامه فعالیت های غیرقانونی ستاد معین بنیاد مسکن چهبار، اکیپی از این بنیاد به هوت آباد چهبار بصورت شبانه یورش برده و ساکنان آن را تهديد به تخریب منازلشان کرد.

۱۵_ روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۹۹ عابد پایدار ساکن جکیگور و از نزدیکان مولوی فضل الرحمن کوهی به اطلاعات سپاه احضار و بازجویی شد.

۱۶_ در تاريخ ۱۸ خرداد ماه ۹۹ سپاه تروریستی پاسداران در جنایتی بزرگ بیش از پنجاه راس الاغ در نزدیکی مرز کله گان شهرستان شستون با تیراندازی مستقیم کشت و جسد بسیاری از آنها را سوزاند.

۱۷_ در تاريخ ۲۱ خرداد ماه ۹۹ قسمتی از انبار طبقه دو مجتمع تجاری فردوس منطقه آزاد چهبار دچار حریق شد.

۱۸_ در تاريخ ۲۱ خرداد ماه ۹۹ هیئتی از نمایندگان کنگره ملیتهای فدرال ایران از جمله ناصر بلیده ای دبیر کل حزب مردم بلوچستان با “آمنه کاکه باوه” نماینده سوسیالیست مستقل کشور سوئد در پارلمان، دیدار و گفتگو کردند. ناصر بلیده ای در این دیدار به تشریح برخی از مشکلات ملت بلوچ پرداختند.

۱۹_ عبدالله بزرگزاده فعال سیاسی بلوچ در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۹۹ از منزل شخی اش در شهر آنکارا ترکیه توسط پلیس امنیت این کشور بازداشت شد.

۲۰_ در تاريخ ۲۳ خرداد ماه ۹۹ باغات بجگان از توابع شهرستان کهنوج طعمه آتش شد که در پی آن سه هزار و پانصد در خت خرما و مرکبات از بین رفت.

۲۱_ در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۹۹ قسمتی از منطقه آزاد چهبار بدلیل انفجار سیلندر گاز آتش گرفت.

۲۲_در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۹۹ در تیراندازی افراد مسلح ناشناس در شهر دُزاپ دو عضو یک خانواده زخمی و کشته شدند.
در این حادثه پدر زخمی شد و کودک خردسالش جان خود را از دست داد.

۲۳_ در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۹۹ جمعی از مردم روستای چهارچاهی و مبارکه بخش زهکلوت اقلیم بلوچستان در اعتراض به نبود آب شرب مناسب در مقابل بخشداری این بخش تجمع کردند.

۲۴_ روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه ۹۹ شکارچی یک راس قوچ در شهرستان گِه توسط اداره حفاظت محیط زیست دستگیر شد.

۲۵_ روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه ۹۹ کودک شش ساله ای به نام نیما سهویی فر فرزند ناصر در روستای جاوشیر در منطقه تنگ سرحه بر اثر نیش عقرب جان باخت.

۲۶_ اتحادیه بین‌المللی موج سواری در حساب رسمی اینستاگرام خود خبر از کسب سهمیه بورسیه تو کودک هفده ساله بلوچ به نام داوود خدیر را منتشر کرد.

۲۷_ در تاريخ ۲۷ خرداد ماه ۹۹ یک زندانی محکوم به اعدام به نام احمد ملاحی در زندان مرکزی میناب از سوی خانواده قربانيان مورد عفو قرار گرفت.

۲۸_ در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۹۹ یک زندانی به نام امید هاشمزهی، ۲۷ ساله در زندان دُزاپ به اتهام قتل اعدام شد.

۲۹_ در تاريخ ۲۸ خرداد ماه ۹۹ یک زندانی به نام یونس سرحدی ۲۳ ساله با خوردن قرص اقدام به خود کشی کرد.

۳۰_ در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۹۹ بدنبال دچار حادثه شدن یک قایق ماهیگیری در اسکله رمین، سه نفر غرق شدند که دو نفر توسط مردم محلی نجات داده شدند و نفر سوم به نام ساجد تناور فرزند امام بخش جان خود را از دست داد.

۳۱_ روز شنبه ۳۱ خرداد ماه ۹۹ کارگران شهرداری پهره نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق معوقه خود در مقابل این اداره تجمع اعتراضی کردند.

۳۲_ روز اول تیر ماه ۹۹ پدیده نجومی کسوف در مناطق مختلف بلوچستان رخ داد.

۳۳_ در تاریخ ۱ تیر ماه ۹۹ جمعی از فعالان اجتماعی و مردم نصرآباد در اعتراض به عدم جمع آوری زباله ها توسط شهرداری این شهر تجمع کردند.

۳۴_ در تاریخ ۲ تیر ماه ۹۹ در پی انفجار مین کار گذاشته شده توسط سپاه تروریستی پاسداران در مرز شستون یک کولبر بلوچ به نام عزیز گرگیج فرزند حبیب‌الله اهل شهر دزاپ کشته و تعدادی از شهروندان زخمی شدند. این مناطق بدون علائم هشدار دهنده میباشند.

۳۵_ در تاریخ ۳ تیر ماه ۹۹ جسد بی جان چهار عضو یک خانواده در شهرستان مئگس پیدا شد. یکی از اعضای اصلی خانواده به عنوان متهم اصلی دستگیر شد.

۳۶_ در تاریخ ۴ تیر ماه ۹۹ عبدالله بزرگزاده از زندان محل اخراج اتباع خارجی در شهر آنکارا ترکیه آزاد شد.

۳۷_ در تاريخ ۵ تیر ماه ۹۹ روستای مرزی بُگان علی آباد از توابع شهرستان راسک مورد حمله راکتی نیروهای نظامی پاکستانی شد که باعث تلفات مالی برای برخی از ساکنان این روستا شد. رژیم ایران نسبت به این تجاوز پاکستان هیچ واکنشی نشان نداد.

۳۸_ روز پنجشنبه ۵ تیر ماه ۹۹ در پی تیراندازی ماموران مرصاد و سپاه تروریستی به سمت یک خودروی حامل روغن خوراکی باعث سقوط آن به ته دره ای در منطقه مرزی “مَند و بلو” شدند.

۳۹_ در تاریخ ۵ تیر ماه ۹۹ آتش‌سوزی در دهستان هودیان شهرستان دلگان یکهزار اصله درخت را نابود کرد.

۴۰_ رئیس پاسگاه کوهستگ به نام جباری در منطقه گیاوان زمین بدلیل فشارهای روحی و روانی و تهدید فرماندهان سپاه تروریستی، خودکشی کرد.

۴۱_ در تاريخ ۷ تیر ماه ۹۹ خانواده حافظ اصغر کوهی پس از شش ماه موفق به ملاقات کوتاه چند دقیقه ای با وی شدند.

۴۲_ در تاريخ ۷ تیر ماه ۹۹ کارگران شرکت امین یار فاریاب به دلیل بدقولی و عدم پرداخت معوقات مزدی و بیمه دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

۴۳_ در تاريخ ۹ تیرماه ۹۹ انفجار در مسیر خودروهای نظامیان ایرانی در روستای مرزی گلوگاه در شهرستان دزاپ باعث خسارت دیدن نظامیان و کشته و زخمی شدن آنها شد. سازمان جيش العدل مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

۴۴_ در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۹ دو کودک سه و پنج ساله در روستای گوروان از توابع شهرستان گِه در دو حادثه جدا غرق شده و جان خود را از دست دادند.

۴۵_ در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۹ یک زندانی به نام وحید میربلوچزهی فرزند محمود در زندان شهرستان پهره ، به اتهام قتل اعدام شد.

۴۶_ در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۹ عقرب گزیدگی موجب جان باختن یک کودک سه ساله به نام محمد کدخدایی اهل روستای کنارکمبان بخش بِنت از توابع شهرستان گِه شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*