خبرنامه ماه آگوست رسانک

۱_ در تاريخ ۱۲ مرداد ماه ۹۹ دو کودک پنج و شش ساله اهل میناب در ساحل روستای گهردو از توابع شهرستان سیریک غرق شدند.

۲_ در تاريخ ۱۲ مرداد ماه ۹۹ یک جوان بلوچ به نام خدابخش بالار فرزند ابراهیم از بخش تلَنگ شهرستان کسرکند پس از احضار تلفنی توسط اداره اطلاعات شهرستان گِه، بازداشت شد. از دلیل احضار این شهروند خبری در دست نیست.

۳_ روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه ۹۹ بخش بزرگی از نخلستان روستای هیچان از توابع شهرستان گِه در آتش سوخت.

۴_ در تاريخ ۱۴ مرداد ماه ۹۹ حافظ عبدالغفار نقشبندی پس از احضار به دادگاه روحانیت در شهر مشهد مورد بازجویی قرار گرفت. گمان می رود سخنان صریح این روحانی در مورد حقوق ملت بلوچ و تبعیض رژیم نسبت به این مردم، دلیل احضار وی باشد.

۵_ در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۹۹ یک دختر بچه دوازده ساله به نام یلدا اهل روستای آبگاه در بخش مرکزی شهرستان گِه بدلیل عقرب گزیدگی جان خود را از دست داد. این کودک پس از دو روز بستری در بیمارستان محمد رسول الله شهر گِه، بدلیل نبود امکانات مناسب بهداشتی جان باخت.

۶_ یک زندانی در مرکز بلوچستان شهر دُزاپ که پیشتر بابت اتهام قتلی که در سال ۱۳۸۹ به وقوع پیوسته به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از زندان آزاد شد. هویت این زندانی مشخص نیست.

۷_ در تاريخ ۱۴ مرداد ماه ۹۹ در پی انفجار بمب صوتی که سازمان جیش العدل مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دست کم پنج شهروند بیگناه در دزاپ بازداشت شده و به محل نامعلومی منتقل شدند.

۸_ در تاريخ ۱۶ مرداد ماه ۹۹ یک طلبه به نام اقبال شریفی یاد فرزند اسحاق اهل روستای دسک از توابع شهرستان گِه به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد. پس از گرویدن یکی از اهالی این روستا به مذهب تشیع فشار بر فعالان مذهبی در این روستا بیشتر شده است.

۹_ یگان حفاظت محیط زیست شهرستان واش در حین گشت زنی یک متخلف شکار و صید را شناسایی و دستگیر کرد.

۱۰_ روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه ۹۹ سازمان اطلاعات دزاپ یک طلبه به نام رحمت الله شهرسان زهی فرزند فیض محمد اهل شهرستان مئگس را به دلیل داشتن ارتباط تلفنی و پیامی با حافظ عبدالغفار نقشبندی که دو روز قبل از آن به دادگاه روحانیت احضار شده بود را تهدید به بازداشت کرد.

۱۱_ در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۹۹ ماموران دریابانی به سمت چند شهروند کرگان از توابع شهرستان سیریک که در حال بارگیری “مشک های سوخت” در قایق های خود بودند، تیراندازی کردند. به نایلون های بسیار بزرگ و ضخیمی که در آن گازوئیل می ریزند، مشک گفته میشود.

۱۲_ در تاريخ ۱۷ مرداد ماه ۹۹ مولوی عبدالرب جهاندیده امام جمعه منتخب مردم شهر سب سوراناز ترور نافرجام در مقابل درب منزلش، جان سالم بدر برد. فعالان سیاسی و اجتماعی بلوچستان انگشت اتهام را به سمت رژیم ایران که تلاش می کند اختلاف بین علما و مردم را بیشتر کند، نشانه گرفته اند.

۱۳_ در تاريخ ۱۷ مرداد ماه ۹۹ جسد غرق شده یک شهروند بلوچ در حاشيه رودخانه درگس از توابع شهرستان دشتیاری کشف شد.

۱۴_ در تاريخ ۱۷ مرداد ماه ۹۹ اداره اطلاعات شهرستان گِه طی تماسی تلفنی “افضل کریمی” فرزند عبدالرحیم اهل روستای دسک از توابع شهرستان گِه را به این اداره احضار کردند. از دلیل احضار وی خبری در دست نیست.

۱۵_ در تاریخ ۱۷ مرداد ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام “رحمت عطایی” فرزند دادشاه اهل روستای دسک در مقر پلیس راه شهرستان گِه مورد بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفت. رحمت دانشجوی دانشگاه آزاد بِنت است که مخارج تحصیل خود را از کارگری تأمین می کند.

۱۶_ در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۹۹ رسانه وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران خبر از دستگیری عامل انفجار بمب صوتی که در تاریخ ۱۵ مرداد ماه در شهر دزاپ به وقوع پیوسته بود، دادند.

۱۷_ در تاريخ ۱۸ مرداد ماه ۹۹ سه عضو یک خانواده اهل سیرین کاؤر شهرستان راسک در رودخانه سیرین کاور غرق شدند. پدر خانواده با نام مهندوست و همسرشان جان خود را از دست دادند و فرزندشان توسط مردم محلی نجات داده شد.

۱۸_ شامگاه ۱۸ مرداد ماه ۹۹ ده ها نفر از بسیجی های متعصب شیعه با حمله به یک نمازخانه (مسجد) اهل تسنن در شهر مشهد به خلفای راشدین و یکی از همسران حضرت محمد (ص) بی احترامی کردند.

۱۹_ در تاريخ ۱۸ مرداد ماه ۹۹ ماموران امنیتی دزاپ طلبه اهل سنت، “رحمت شهرسان زهی” فرزند فیض محمد اهل شهرستان مئگس را در ایستگاه پلیس راه ورودی شهر دزاپ مورد بازجویی قرار دادند.

۲۰_ در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۹۹، یک سوخت بر بلوچ به نام “خالد میربلوچ زهی” بر اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست داد. شغل خالد سوخت بری بوده و در مسیر ایرانشهر به مهرستان مشغول به کار سوخت بری بوده است.

۲۱_ در تاريخ ۱۹ مرداد ماه ۹۹ حمیدالله سردارزهی، مرد صلح جو و از معتمدین مشهور بلوچستان بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان نیکان تهران درگذشت.

۲۲_ در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۹۹ یک سوختبر بلوچ به نام آریان شهنوازی فرزند نبی اهل شهرستان واش بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی پاسگاه روتک واش کشته شد.

۲۳_ در تاريخ ۲۲ مرداد ماه ۹۹ ابراهیم حبشی امام جمعه منطقه بازگرد از توابع شهرستان سیریک پس از ۹ ماه از زندان آزاد شد. از اتهام و دلیل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

۲۴_ در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۹۹ یک دختر هشت ساله به نام زینب پورغلامی فرزند عبدالقیوم اهل جکیگور که برای برداشت آب به رودخانه رفته بود، در رودخانه غرق شد.

۲۵_ در تاريخ ۲۴ مرداد ماه ۹۹ دو کودک در رودخانه ماشکید غرق شدند. هویت این کودکان “حسنا” هشت ساله و “بسما” ده ساله عنوان شده که جهت تفریح و آب تنی به رودخانه رفته بودند.

۲۶_ در تاريخ ۲۵ مرداد ماه ۹۹ یک دختر ۹ ساله اهل روستای هیتکان از توابع بخش آهوران شهرستان گِه در رودخانه غرق شد.

۲۷_ در تاريخ ۲۵ مرداد ماه ۹۹ یک فعال مدنی و اجتماعی بلوچ به نام خانم توران حمل زهی ساکن پهره به سازمان اطلاعات سپاه در دزاپ احضار شد. از خانم حمل زهی خواسته شده بود تا ۲۸ مرداد ماه خود را به این سازمان معرفی کند. از اتهام وی خبری در دست نیست.

۲۸_ در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۹۹ جمعی از کارگران خدماتی شهرداری شستون در اعتراض به عدم پرداخت حقوق هشت ماهه خود در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

۲۹_ در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۹۹ ماموران بنیاد مسکن شهرستان کُنرک، دیوار حوزه علمیه روستای چادران را تخریب کردند.

۳۰_ در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۹۹ دو خواهر ده و پانزده ساله اهل روستای سردر در جنوب مئگس در رودخانه هنزامان غرق شده و جان باختند.

۳۱_ روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ۹۹ سه ملوان بلوچ که پنج سال قبل در دست دزدان دریایی سومالیایی دربند بودند، آزاد و به بلوچستان بازگشتند. اسامی آنها عبارت است از : عبدالله نوحانی، جمال الدین دهواری و ابراهیم بلوچ.

۳۲_ در تاريخ ۲۸ مرداد ماه ۹۹ بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی دو سوختبر بلوچ به نام اسماعیل گرگیج فرزند شاکریم و غلامرسول فرزند سیاخان اهل شهرستان زهک در شمال بلوچستان کشته شدند.

۳۳_ در تاريخ ۳۰ مرداد ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ بدنبال تیراندازی افراد مسلح ناشناس در بلوار بسیج شهرستان نصرآباد کشته شد.

۳۴_ در تاريخ ۳۰ مرداد ماه ۹۹ در پی تیراندازی گارد ساحلی کشور امارات به سمت قایق های ماهیگیری ایرانی دو صیاد بلوچ به نام یعقوب جدگال و منصور جدگال اهل دشتیاری کشته شدند.

۳۵_ در تاریخ ۳۰ مرداد ماه ۹۹ یک سوختبر بلوچ به نام فضل الله درازهی فرزند خدابخش اهل روستای حق آباد بخش بمپشت از توابع شهرستان شستون در منطقه صفر مرزی شمسر بر اثر اصابت گلوله کشته شد. از ضاربان این شهروند اطلاعی در دست نیست.

۳۶_ در تاریخ ۳۰ مرداد ماه ۹۹، دو جوان بلوچ به نام های “حمزه شه بخش” (درکزهی) و “الله نظر شه بخش” اهل منطقه کورین شهرستان زاهدان به ظن حمل مواد مخدر در نزدیکی شهرستان ریگان استان کرمان توسط ماموران امنیتی کشته شدند.

۳۷_ یسرا سلیمانی دختر نابغه بلوچ مدال برنز مسابقات کشور انگلستان را کسب کرد.

۳۸_ در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۹۹ یک جوان ۲۳ ساله اهل زهک در خروجی کانال چاه نیمه جنب روستای کفتارگی غرق شد و جان باخت.

۳۹_ در تاريخ ۳۱ مرداد ماه ۹۹ یک کودک ۱۲ ساله در اطراف اسکله رمین غرق شد و جان باخت.

۴۰_ در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۹۹ یک شهروند بلوچ به نام ستار شاهکزهی در مسیر منتهی به ایرندگان توسط افراد ناشناس کشته و به همراه خودرویش به آتش کشیده شد.

۴۱_ در تاريخ ۳۱ مرداد ماه ۹۹ هفده تن از زندانیان محکوم به اعدام به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند که شش نفر آنها بلوچ هستند. هویت یک زندانی بلوچ که محرز گشته خلیل صابتی اهل شهرستان دزاپ میباشد.

۴۲_ در تاريخ ۱ شهریور ماه ۹۹ در پی آتش سوزی در نخلستان بزمان بیش از هزار اصله درخت خرما طعمه حریق شد. نبود امکانات اطفاء حریق از دلایل اصلی تلفات زیاد این آتش‌سوزی بود.

۴۳_ در تاريخ ۱ شهریور ماه ۹۹ یک کودک بلوچ به نام علی اکبر بشکار، شش ساله اهل روستای سند مراد از توابع شهرستان دشتیاری در هوٹگ غرق شد.

۴۴_ در تاريخ ۱ شهریور ماه ۹۹ یک نهنگ حدوداً بیست تنی در سواحل شهرستان سیریک به گل نشست.

۴۵_ در تاريخ ۱ شهریور ماه ۹۹ پنج نفر من جمله دو مادر و سه فرزند در سیلاب رودخانه منطقه نایگون در جنوب شهر پهره غرق شدند.

۴۶_ روز یکشنبه ۲ شهریور ماه ۹۹، شرکت گاز با پشتیبانی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، زمین های کشاورزی مردم شهردراز شهرستان ایرانشهر را به دلیل انتقال خط لوله گاز به پاکستان تصرف کرده و یک شهروند بلوچ که مانع تصرف آنها شده بود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

۴۷_ در تاریخ ۳ شهریور ماه ۹۹ و لحظاتی پیش کودکی پنج ساله به نام يسنا پاديان فرزند لال محمد اهل روستای هدار پايين از توابع بخش مرکزی شهرستان راسک، در رودخانه لاشار کاهی غرق شد و جان باخت.

۴۸_ منابع وابسته به رژیم خبر از کشته یک سرباز به نام محمدرضا اسکندری نژاد جونقانی در درگیری با اشرار در شهرستان شستون دادند.

۴۹_ مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی روستای پشامگ خبر از ریختن سم به آب سردکن مدرسه دینی این روستا خبر داد. در طی ماه‌های اخیر فشار ارگان امنیتی و قضایی بر مدیران این حوزه علمیه افزایش یافته است.

۵۰_ در تاریخ ۳ شهریور ماه ۹۹، حافظ اصغر کوهیاهل و مدرس مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

۵۱_ روز دوشنبه ۳ شهریور ماه ۹۹، دو کودک به نام های “فاطمه پا” فرزند شیخ بابا و “یحیی گرگیج” فرزند عزیز اهل روستای کرگ شیخان شهرستان دشتیاری در هوٹگ غرق شده و جان خود را از دست دادند.

۵۲_ در تاریخ ۳ شهریور ماه ۹۹، یک شهروند بلوچ به نام “بلال شهنوازی” فرزند عبدالحمید اهل شهر واش با ضربات چاقو توسط اتباع کشور افغانستان کشته شد.

۵۳_ حفیظ الله بزرگزاده که در ۱ مرداد ماه ۹۹ همزمان با “علی بزرگزاده” و “محمد آسکانی” توسط ماموران لباس شخصی اطلاعات سپاه از محل کارش بازداشت شده بود، آزاد شد.

۵۴_ روز سه‌شنبه ۴ شهریور ماه ۹۹ سرپرست آتش‌نشانی شهرداری میناب از غرق شدن جوان ۲۸ ساله مینابی در کانال آب خبر داد.

۵۵_ رئیس دادگستری شهرستان پهره از بازداشت سرپرست سابق اداره مخابرات این شهرستان به اتهام مشارکت در اختلاس و انتقال مال غیر خبر داد. سرپرست سابق اداره مخابرات شهرستان پهره به اتهام مشارکت در اختلاس و انتقال مال غیر بازداشت شده است.

۵۶_ در تاریخ ۵ شهریور ماه ۹۹، یک سوخت بر بلوچ به نام “اسلم امراء” فرزند حبیب الله در مرز کله گان توسط افراد ناشناس کشته شد.

۵۷_ روز پنجشنبه ۶ شهریور ماه ٩٩ ماموران وزارت اطلاعات زاهدان به چند منزل مسکونی یورش بردند؛ به دنبال هجوم نیروهای امنیتی، شماری از شهروندان بلوچ بازداشت شدند.

۵۸_ در تاریخ ۶ شهریور ماه ۹۹، یک شهروند بلوچ به نام “یاسین هونکزهی” فرزند محتاج اهل سوران در مسیر سراوان به سوران به ظن حمل مواد مخدر، توسط ماموران امنیتی کشته شد.

۵۹_ روز شنبه ۸ شهریور ماه ۹۹ یک کودک شش ساله به نام “مبین جمشیدزهی” فرزند احمد در رودخانه ڈَمِّن از توابع شهرستان پهره غرق شد و جان خود را از دست داد.

۶۰_ روز دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹ هفت شهروند بلوچ که جهت جمع آوری هیزم به بستر رودخانه کاجو در منطقه عورکی از توابع شهرستان دشتیاری رفته بودند گرفتار این رودخانه شده که بدنبال آن یک خانم سی ساله و یک کودک ۱۱ ساله غرق شدند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*