حزب مردم بلوچستان جنایت رژیم را در بم پُشت سراوان محکوم می‌کند

جنایت علیه بشریت تنها چیزی است که می‌توان در ارتباط با کشتار سوختبران بلوچ در بم پشت سراوان به زبان آورد.

مزدوران مرزبانی سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی ایران در چهارم اسفند ۱۳۹۹ در نقطه‌ی مرزی بمپشت سراوان به سوی سوختبران بی‌پناه بلوچ آتش گشودند که بر اثر آن دستکم چهارده نفر کشته و زخمی شدند.   

جمهوری اسلامی با ۴۲ سال حکومت ننگین خود جنایت‌های بیشماری را در سراسر ایران به ثبت رسانده است. این در حالی است که بلوچستان به عنوان منطقه‌ای ملیتاریزه شده از بدو انقلاب، درگیر سرکوب‌ها و کشتارهای مضاعف از سوی رژیم بوده است. نیروهای نظامی و امنیتی ایران با هدف به حاشیه راندن مردم بلوچ و تصاحب سرزمین تاریخی آن‌ها از هیچ جنایتی فروگذار ننموده‌اند.

بلوچستان به لحاظ ارتکاب جرایم دولتی، جنایت‌های حکومتی و فقر سیستماتیک نهادینه شده همواره مقام اول را در ایران داشته است. دولت بزرگترین کارفرما در بلوچستان بوده و عمداً از استخدام نیروی کار بلوچ سر باز می‌زند. بیکاری مزمن موجب شده است که جوانان بیکار بلوچ برای به دست آوردن لقمه‌ای نان جذب کارهای خطرناکی چون سوختبری شوند.

نمی‌توان روزی را در تقویم سال پیدا کرد که این جوانان یا طعمه‌ی حریق نشوند یا شلیک نیروهای نظامی و امنیتی رژیم چون مرصاد آن‌ها را به کام مرگ نکشاند. این در حالی است که سپاه پاسداران با همکاری کارگزاران خود با خیالی آسوده به قاچاق عمده‌ی سوخت و مواد مخدر در منطقه مشغول است.

با وجود کشته شدن‌های هر روزه‌ی سوختبران بلوچ، کشتار دیروز در بمپشت سراوان واقعه‌ای بس هولناک تر از گذشته‌ است که به همه مردم بلوچ مربوط می‌شود. 

کشتار سبعانه و سوختن در آتش این جوانان دیگر از مرحله‌ی کشتارهای معمول گذشته و به جنایت علیه بشریت تبدیل شده است؛ واقعه‌ای که دخالت مراجع قضایی بین‌المللی ذیل “جنایت علیه بشریت” را طلب می‌نماید.  

حزب مردم بلوچستان ضمن محکومیت شدید این جنایت ضد بشری و ابراز همدردی با خانواده‌های این جوانان از جامعه‌ی جهانی تقاضا دارد ضمن محکوم نمودن این جنایت هولناک مقدمات پاسخگویی قضایی رژیم ایران را در این ارتباط فراهم آورند.

حزب مردم بلوچستان/۲۳ فوریه‌ی ۲۰۲۱

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*